Main Article Content

Published:
Sep 23, 2024
Keywords:
mathematical evaluation
meaningful learning
conceptual maps

Abstract

This paper highlights the importance of assessing the significant learning processes in mathematics education, it is necessary to define, clarify the conceptual approach. It presents an assessment considering assigning valúes and scores by heading concept maps.

Carlos Silva Córdova
How to Cite
Silva Córdova, C. (2024). Evaluating meaningful learning processes in Mathematical education conceptual maps. Chilean Journal of Scientific Education, 16(1), 7–15. Retrieved from http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2958

References

Arellano, J. (2015). La reforma educacional en Chile:

logros, proyectos y estancamientos. Revista de la Cepal

N.° 73 (pp. 83-94). Santiago Chile.

Batanero, C. y Godino, J. D. (2003). Estocástica y su

didáctica para maestros. Departamento de Didáctica

de las Matemáticas. Universidad de Granada. España.

Cañas, J. y Novak, J. (2006). Re-examinando los fundamentos

para el uso efectivo de mapas conceptuales.

En Concep Maps Theory, Metodology, Tecnology. San

José Costa Rica.

Cooney, T. (1998). Conceptualizing belief structures of

preservice secondary mathematics teachers. Journal for

Research in Mathematics Education 29 (3), pp. 306-333.

Coll, C., y Sánchez, E. (2008). Presentación. El análisis

de la interacción alumno-profesor: líneas de investigación.

Revista de Educación, 346, pp. 15-32.

Emest, P. (1991). Constructing Mathematical Knowledge:

Epistemology and Mathematics Education. Studies in

Mathematics Education Series: 4.

Moreira, M. (2005). Mapas conceptuales y aprendizaje

significativo. Revista Chilena de Educación en Ciencias.

Vol. 4 N.° 2, pp. 38-44.

Novak, J. D. (1998) Conocimiento y aprendizaje.

España: Alianza.

Novak, J.D & Gowin, B. (1998[2002]). Aprendiendo a

aprender. Barcelona: Martínez Roca.S.A.

Rico, L. (2012). Aproximación a la Investigación en

Didáctica de la Matemática. Avances de Investigación

en Educación Matemática, 1, pp. 39 - 63.

Silva, C. (2008). Observando la capacidad matemática

de los alumnos. Aportes Monográficos para el Profesor de Matemáticas. Registro de Propiedad Intelectual N.°

931. ISBN. 956-291-180-2. SOCHIEM.

Silva, C. (2011). Necesidad de un marco epistémico y

nuevos planteamientos, para la enseñanza Didáctica, en

Enseñanza de la matemática. ISBN 978-956-307-052-1.

pp. 203-214. Bravo y Allende Editores.

Silva, C. (2012). Visualización en la resolución de

problemas matemáticos: una propuesta constructivista.

Revista Chilena de Educación Matemática. RECHIEM.

Vol. 6 N.° 1. pp. 47-57.

Silva, C. (2013). Modelos didácticos innovativos para la

enseñanza de las ciencias. Amazon, Editorial Kindle.

Article Details

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.