Main Article Content
Sep 23, 2024
Abstract
The present paper presents a proposal of a manual to facilitate the formation of a Learning Community that ineludes educational units of different educational establishments of a región or country. Can be used as a teaching resource for the educational institutions interested in forming these communities with the aim of promoting the dialogic learning, critical reflection of the pedagogical work and cooperative work among the members of the various groups. The manual, is formed by the 11 teaching guides that inelude theoretical, conceptual, and a series of activities that will help the formation of learning communities. Each activity is headed by a ñame, its purpose, its modality, didactic resources needed and the inputs
required. Has an introduction and ends with a reflection on the subject matter. The manual contains a bibliography for the participants of the group to have access to the sources on which support their development Learning Communities provides a bibliography for group participants have access to the sources in which the preparation of this manual was supported.
References
Ausubel, D. (1983). “Teoría del aprendizaje significativo.”
Fascículos de CEIF.
Cánovas Marmo, C. E. (2007). Reflexión de la práctica
docente en un proceso innovador. Revista Electrónica ”
Actualidades Investigativas en Educa c ión”,7(3).
Del Valle Rojas, C., & Sarmiento Bustamante, J. R. (2009).
Perspectivas pedagógicas y contenidos de economía
en www. educarchile. el desde dónde comunicamos
la educación. Estudios pedagógico s (Valdivia), 3 5 (2 ),
pp. 53-74.
García, C., Leena, A., Petreñas, C. (2013). Comunidades
de Aprendizaje. Scripta Nova, Vol. XVII, núm. 427
(7), pp. 1-5.
Manso, M., Pérez, P, Libedinsky, M., Ligth, D., Garzón,
M. (2011), Las Tic en las aulas. Experiencias latinoamericanas.
Editorial: Paidós. Buenos Aires.
Ordoñez, C. L. (2004). Pensar pedagógicamente desde
el constructivismo. De las concepciones a las prácticas
pedagógicas. Revista de estudios sociales, (19), pp. 7-12.
Palomar, J. D., García, J. R. F. (2010). Comunidades
de Aprendizaje: un proyecto de transformación social
y educativa. Revista interuniversitaria de formación
del profesorado, (67), pp. 19-30.
Salinas, J. (2003). Comunidades virtuales y aprendizaje
digital. CD-ROM Edutec, 54(2), pp. 1-21.
Yout, D., Peña, R. (2007) Potenciación de aprendizajes
en Estudio y Comprensión de la Naturaleza a partir
de estrategias de Trabajo Cooperativo (Tesina de
pregrado) Universidad Metropolitana de Ciencias de
la Educación, Chile.