Main Article Content

Published:
Jan 3, 2023
Keywords:
Academic stress, Physical exercise, Physical Education, Kinesiology.

Abstract

Introduction: Academic stress can occur in a university, school, or work context, presenting tension that affects being faced with feelings of tiredness and restlessness. On the other hand, physical exercise is a structuring and planning of physical activity, its purpose is to improve physical fitness. Objective: relate levels of academic stress with the frequency of physical exercise in students of Pedagogy in Physical Education and Kinesiology of a private university in Chile. Methodology: quantitative, non-experimental, correlational. The non-probabilistic and intentional sample, 135 students of Pedagogy in Physical Education and 122 of Kinesiology. The instruments used were SISCO (academic stress) and IPAQ (physical exercise and physical activity). Results: the Physical Education sample performs physical activity and exercise more frequently than the Kinesiology students, this one presents higher levels of academic stress than the previous career. Conclusion: the hypotheses about the relationship between exercise and physical activity against stress were fulfilled, reflected in the results of this study, observing a difference between the careers and a correlation between the frequency of physical exercise and the levels of academic stress. It is suggested to expand the sample in number of people and races using an instrument that focuses specifically on physical exercise.

Génesis Barrera Montenegro
María Paz Cuevas Trujillo
Tomás Espinosa Rojas
Daniela Miranda Flores
Elizabeth Flores Ferro
Karina Monrroy Montecinos
How to Cite
Barrera Montenegro, G., Cuevas Trujillo, M. P., Espinosa Rojas, T., Miranda Flores, D., Flores Ferro, E., & Monrroy Montecinos, K. (2023). Relationship of physical activity and physical exercise with academic stress in Physical Education and Kinesiology students from Chile. Revista Educación Física Chile, (275). Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2433

References

Abellán, J., Sainz de Baranda, P. & Ortín, E. (2014). Guía para la prescripción de ejercicio físico en pacientes con riesgo cardiovascular. Asociación de la Sociedad Española de Hipertensión. Liga Española para la lucha contra la Hipertensión Arterial.
Arntz V., Trunce M., Villarroel Q., Werner C. & Muñoz M. (2022). PRelation of socio-demographic variables with levels of depression, anxiety and stress in university students. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 60(2), 156-166. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-92272022000200156
Barraza, A. (2007). El Inventario SISCO del estrés académico. Instituto Nacional de Educación Digital, 7, 90-93.
Berrio, N. & Mazo, R. (2011). Estrés académico. Revista de psicología Universidad de Antioquia, 3(2), 65-82.
Cofré, N. Cortés, K. Donoso, P. Donoso, P. & Mercedes, D. (2018) Estado emocional y perfil psicomotor de los estudiantes de la carrera de Kinesiología de la UCSH 2018. [Tesis de pregrado carrera de Kinesiología UCSH].
Escalante, Y. (2011). Actividad física, ejercicio físico y condición física en el ámbito de la salud pública. Revista Española de Salud Pública, 85(4), 325-328.
Fuentes, C. Oñate, C. Orellana, C. Sandoval & C. (2019) Relación del estado emocional, perfil Psicomotor y rendimiento académico en estudiantes de 1° año pertenecientes a la Escuela de Kinesiología, UCSH 2019. [Tesis de pregrado carrera de Kinesiología UCSH]. https://catalogo.ucsh.cl/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=54459
González, N. & Rivas, A. (2017), Actividad física y ejercicio en la mujer. Revista Colombiana de Cardiología, 25(1), 125-131. https://doi.org/10.1016/j.rccar.2017.12.008
Hernández, J., Porcile, C., Vásquez, K., Mora, C., Gelabert & Santané, R. (2019). Ejercicio físico y bienestar psicológico en estudiantes de psicología, Chile. Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física, 9(2), 1-10.
Jiménez, M., Martínez, P., Miró, E., Martínez, P. & Sánchez, A. (2008). Bienestar psicológico y hábitos saludables: ¿están asociados a la práctica de ejercicio físico? Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 8(1), 185-202.
Lazarus, R. (2000). Estrés y emoción. Manejo e implicaciones en nuestra salud. Desclée de Brouwer.
Martínez, E. & Díaz, D. (2007). Una aproximación psicosocial al estrés escolar. Educación y educadores, 10(2), 11-22.
Martínez, V., & Sánchez, M. (2008). Relación entre actividad física y condición física en niños y adolescentes. Revista Española de Cardiología, 61(2), 108-111.
Maureira, F. & Flores, E. (2018). Manual de investigación cuantitativa para estudiantes de Educación Física. Bubok Publishing.
OMS (2022). Actividad física. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Peña, E., Bernal, L., Cabañas, R., Ávila, L. & Sales, K., (2018). Estrés y estrategias de afrontamiento en Estudiantes de Nivel Superior de la Universidad Autónoma de Guerrero. NURE Investigación: Revista Científica de Enfermería, 15(92), 1.
Rodríguez D., Martínez K., Rivas C., Rodríguez L., Montoya, P. & Morales I (2022). Ejercicio físico y estrés en estudiantes de una Universidad privada, Chile. Revista Observatorio del Deporte, 8(1), 68-78.
Soto, M., Franco, L., López, L., Medina, H. & Flores, F. (2020). Estrés académico en universitarios y la práctica de ejercicio físico-deportivo. Revista Publicando, 8(28), 1-8. https://doi.org/10.51528/rp.vol8.id2175

Article Details