Main Article Content
Jul 29, 2020
Abstract
The detective novel is nowadays one of the most consumed genres in the Spanish, European and American literary scene. This is due to several of sociohistoric and literary factors, as well as an obvious renewal and modernization of the themes, the arguments and the characters. The list of writers who in Spain have favored this expansion of the black novel is growing, being necessary an analysis of most important books. We try to find similarities and differences to define this new detective novel.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).
References
Aimeur, C. (2014). Polis que escriben. Culturplaza. Recuperado de http://epoca1.valenciaplaza.com/ver/130954/policias-escriben-novelas-negras.html
Baquero Goyanes, M. (1986). La novela naturalista española: Emilia Pardo Bazán. Murcia, España: Universidad de Murcia.
Bardavío Esteban, S. (2010). Discurso e identidad en Black, black, blackde Marta Sanz. Siglo XXI: Literaturay cultura españolas, 8, 151-163.
Bettaglio, M. (2015). Locuras detectivescas en La detective miopede Rosa Ribás. Raudem. Revista de Estudios de las Mujeres, 3, 157-170.
Camarasa, P. (2016). Sangre en los estantes. Barcelona, España: Planeta.
Díez de Revenga, F. J. (2012). La novela política. Novelistas españolas del siglo XXI y compromiso histórico. Valladolid, España: Universidad de Valladolid. Ensayos Literarios. Cátedra Miguel Delibes.
Galindo, J. C. (2014). Zanón ejecuta con belleza un puñetazo en el panorama negro. El País. Recuperado dehttps://elpais.com/cultura/2014/01/29/elemental/1390953600_139095.html
Gutiérrez, J. I. (2014). Las masculinidades alternativas en la narrativa antidetectivesca de Marta Sanz: el detective gay Arturo Zarco. Letras femeninas, 40 (2), 109-127.
Losada Soler, E. (2015). Matar con un lápiz. La novela criminal escrita por mujeres. Lectora, 21,9-14.
Losada Soler, E. y Paszkiewicz,K. (2016). Tras la pista. Narrativa criminal escrita por mujeres. Pasavento: revista de estudios hispánicos, 4 (1), 241-244.
Martín Gijón, S. (2015). Tras la pista de la detective: mujeres protagonistas en la novela negra. Locas: escritoras y personajes femeninos cuestionando las normas: XII Congreso Internacional del Grupo de Investigación Escritoras y Escrituras, 1018-1029.
Pozuelo Yvancos, J. M. (2004). Ventanas de la ficción. Barcelona, España: Península.
Rama, A. (1984). Más allá del boom. Literatura y mercado. Buenos Aires, Argentina: Folios Ediciones.
Roldán, J. I. (2018). Carlos Zanón, escritor. A secas. Diario de Navarra. Recuperado dehttps://www.diariodenavarra.es/noticias/suplemento/2018/02/27/carlos-zanon-rechaza-etiqueta-novela-negra-soy-escritor-secas-578964-1065.html
Sánchez Díaz-Algadalán, C. (2015). La mujer como creadora y personaje de la novela negra españolacontemporánea. VII Congreso virtual sobre Historia de las Mujeres, 7, 713-744.
Sánchez Zapatero, J. (2012). Eugenio Fuentes y la (re)creación del género policíaco. Epos: Revista de filología,28, 215-225.
Sánchez Zapatero, J. (2014). Domingo Villar: novela negra con sabor gallego. UNED. Revista Signa, 23, 805-826.
Sánchez Zapatero, J. y Martín Escribá, A. (2010). Teoría e historia de las sagas policiales en la literatura española contemporánea (1972-2007). Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica,28, 289-305.
Sánchez Zapatero, J. y Martín Escribá, A. (2012). Sospechosos habituales. Tras la pista de la nueva novela negra española. Valladolid, España: Difácil.
Unamuno, P. (2014). Auge y esplendor de la novela negra española. 20Minutos. Recuperado de https://www.20minutos.es/noticia/2068567/0/novela/negra/espanola/
Urra, O. (2013). Cómo escribir una novela negra. Madrid, España: Fragua.
Valero Valero, D. (2017).Alicia Giménez Bartlett y Mercedes Castro. Diferentes formas de aproximarse a la novela negra desde una perspectiva de género(Tesis doctoral). Universitat Jaume I, Castellón de la Plana.