Main Article Content
Apr 17, 2017
Abstract
El trabajo analiza la escritura autobiográfica de maestras de enseñanza primaria, respecto a sus trayectorias de formación y sus experiencias de docencia, bajo los conceptos de memoria, docencia y procesos de subjetivación. El tema de la memoria y de la escritura es abordado por medio de categorías de Walter Benjamin acerca de la construcción narrativa, y de la categoría de deconstrucción, propuesta por J. Derrida. Se enfatiza no el resultado final de la escritura de las memorias, sino su carácter ensayístico y literario, a la manera de Virginia Wolf y Clarice Lispector, quienes han intentado relatar sus memorias en su carácter de discontinuidad. Las experiencias autobiográficas de las maestras configuran narrativas que demuestran la inserción de la escritura en distintos territorios, abriendo las relaciones de enseñanza y aprendizaje a otras formas de lenguaje y nuevas formas de ejercicio de su profesión.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).