Main Article Content
Jul 26, 2021
Abstract
The article describes an educational experience implemented based on the pedagogical model Flipped Classroom or aula invertida, among subjects in the third year of middle school or high school from a vulnerable school context in the Coquimbo Region, Chile. The interest in investing the class arises after identifying a depressed autonomy and lack of protagonism on the part of the students in the conduct of their teaching-learning process, a situation identified through a participatory diagnosis by the teachers of the educational community . The results obtained through semi-structured interviews, didactic interviews, in addition to the use of the reflective journal and through constant analysis of the documents that emerged in the training process, allow us to infer that both the design and the phases following adaptation to innovation Didactics must be understood as a progressive and complex process, determined by the role of the teacher as facilitator of the didactic processes, thus modeling the expectations, both personal and also of the students. It is concluded that the methodology and its didactic turn allow a more complete understanding of the didactic act in non-contact contexts, revealing a triad between autonomy, technology and teacher mediation, seeking a more autonomous and cooperative work in the classroom.
Downloads
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).