Main Article Content

Published:
Jan 9, 2023
Keywords:
Football, Soccer, Gender, Symbolic Violence, Body, School.

Abstract

The school context is a true reflection of the frames of reference that we have in our society. Culture is  entirety expressed within the classroom and, above all, in games, motor activities and sports. Thus, within these frames of reference, the symbolic meanings of gender (domination, patriarchy, violence and inequalities) are taught and actively reproduced or not, through reproductive teaching practices wich foundation is often unknown. Within these expressions, there is a particular sport that works like a photocopying machine of symbolic meanings that organizes the oppressive gender division with enormous force: Soccer. This essay will discuss how soccer reproduces harmful, oppressive and guarantor of inequality elements inside the scholar context, showing girls that their position is less valuable than that of boys. As a guide to this essay, the text called Gender and Physical Education. A look at the body in the school of Lucio Martinez and Alfonso García was used to understand how the school context, through football, reproduces and inscribes gender logics contrary to comprehensive education and freedom of people in the body of students.

Tomás Gárate Lagos
How to Cite
Gárate Lagos, T. (2023). The ball does get tainted:: football and Symbolic Meanings at school. Revista Educación Física Chile, (275). Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2449

References

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
Dussel, E. (1974). El dualismo en la antropología de la cristiandad. Guadalupe.
Enriz, N. (2011). Antropología y juego: apuntes para la reflexión. Cuadernos de Antropología Social, 34, 93-114.
Evans, A. (2015). Brujería y contracultura gay. Una visión radical de la civilización occidental y de alguna de las personas que han tratado de destruirla. Descontrol.
Hurtado, D. (2008). Corporeidad y motricidad. Una forma de mirar los saberes del cuerpo. Campinas, Educ. Soc., 29(102), 119-136.
Kant, I. (1874). Beantwortung der Frage: Was ist Aufklärung? Berlinische Monatsschrift.
Martinez, L. & García, A. (1997). Educación Física y género. Una mirada al cuerpo en la escuela. En T. Alarios & C. García (Coord). Persona, género y educación (pp. 31-71). Amarú.
Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Dolmen.
Mujica, F. (2019). El dualismo cuerpo y alma en la educación física: Análisis de las ideas de José María Cagigal. EmásF, Revista Digital de Educación Física, 60, 116-126.
Ruiz-Gutierrez, M. (2017). El juego: Una herramienta importante para el desarrollo integral del niño en Educación Infantil. Tesis de Maestría. Cantabria: Universidad de Cantabria.

Article Details