Main Article Content
Nov 28, 2023
Abstract
The aim of this research was to compare the self-perception of fear as a control mechanism in high school students according to sociodemographic variables, such as sex, year of high school and between the subjects of Mathematics and Physical Education. The APME-16 scale was applied in a school in Las Condes, Santiago, Chile. The participants are students from first to fourth year of high school, where the minimum age was 14 years and the maximum 19 years, with a mean of 16.3±1.3 years. The results show important differences perceived by the students in relation to the teachers of Physical Education and Mathematics, with greater fear, anxiety, embarrassment and school humiliation to the teachers of the latter. On the contrary, in the case of the other subject of study, students have a more positive perception of Physical Education teachers and the classroom environment they generate.
Finally, it is concluded that there are significant differences between both subjects, for example, according to sex, showing that men show less apprehension towards Physical Education teachers in comparison with women and between secondary school grades.
References
Castro, E. (2023). Estrategia de fortalecimiento de la salud mental en las escuelas. Ministerio de educación. https://www.mineduc.cl/estrategia-de-fortalecimiento-de-la-salud-mental-en-las-escuelas/.
Educrea (2020). Estrategias para afrontar la disciplina en el aula. https://educrea.cl/estrategias-para-afrontar-la-disciplina-en-el-aula/
Sanarai. (2023). Miedo: ¿qué es y cómo enfrentarlo? https://www.sanarai.com/blog/miedo-que-es-y-como-enfrentarlo.
Gallego, L., Acosta, J., Villalobos, Y., López, A. & Giraldo, G. (2016). Violencia del docente en el aula de clase. Revista de Investigaciones, 16(28), 116-125.
García-Fernández, J., Martínez-Monteagudo, M. & Inglés, C. (2012). Cómo se relaciona la ansiedad escolar con el rendimiento académico. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 4(1), 63-76.
García, J. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista Educación, 36(1), 97-109. https://doi.org/10.15517/revedu.v36i1.455.
Garzón, M., Botina, M., Salazar, J. & Ríos, A. (2013). El miedo en las prácticas pedagógicas. Plumilla Educativa, 12(2), 307-319. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.12.385.2013.
Gamboa, R., & Moreira, T. (2017). Actitudes y creencias hacia las matemáticas: un estudio comparativo entre estudiantes y profesores. Actualidades Investigativas en Educación, 17(1),1-45. https://doi.org/10.15517/aie.v17i1.27473.
Gaviria, D. & Castejón, F. (2015). Desarrollo de valores y actitudes a través de la clase de educación física. Movimiento, 22(1), 251-262.
Gómez-Núñez, M. I., Aparicio-Flores, M. P., Vicent, M., Aparisi-Sierra, D., Fernández-Sogorb, A., & Inglés, C. J. (2017). Diferencias en ansiedad escolar en función del sexo y del curso académico en educación primaria. INFAD, Revista de Psicología, 3(1), 51-60.
Hidalgo, S., Sáez, A., & Picos, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, (334), 75-98.
Lago, J. & Roso, L. (2000). Autoridad y control en el aula: de la disciplina escolar a la disciplina judicial. Tarbiya, (25), 49-94.
Peredo, R. (2009). Los miedos infantiles y su relación con la manifestación de indicadores de depresión y ansiedad en niños de edad escolar. Revista de Investigación Psicológica, 5, 27-49.
Pérez, P. (2012). La ansiedad matemática como centro de un modelo causal predictivo de la elección de carreras [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/23293/2108144x.pdf?s
Pulido, F. & Herrera F. (2016). El miedo como predictor del rendimiento académico: el contexto pluricultural de Ceuta. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(2), 29-44.
Romero, L., Utrilla, A., Utrilla, V. (2014). Las actitudes positivas y negativas de los estudiantes en el aprendizaje de las matemáticas, su impacto en la reprobación y la eficiencia terminal. Ra Ximhai, 10(5), 291-319. https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.20.lr
Sánchez, C. (2022). Ansiedad a las matemáticas [Tesis de pregrado, Universidad de Jaén]. https://crea.ujaen.es/bitstream/10953.1/17629/1/Anexo_V_TFG_Carmen_Mara_Snchez.pdf
San Feliciano, A. (2022). ¿Por qué es fundamental el control en el aula? https://lamenteesmaravillosa.com/control-en-el-aula/.
Silveira, Y. (2013). Miedo a equivocarse en educación física y deporte [Tesis doctoral, Universidad Miguel Hernández de Elche]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=110074
Suárez, M. (2014). Los castigos y otras estrategias disciplinarias vistos a través de los recuerdos escolares. Revista de Educación, 335(1) 429-443.
Vaca, B. (2020). Vista de amor u odio a la matemática: reflexión desde la práctica pedagógica. Revista Educare. 24(2), 338-352.
Villanueva, R. (2020). Clima de aula en secundaria: un análisis entre las interacciones de estudiantes y docentes. Revista Peruana de Investigación Educativa, 12(12), 187-216. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i12.178.
World Medical Asociation. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053