Main Article Content
May 14, 2024
Abstract
In the context of the pandemic, a culture was installed from reactive Governance with different nuances in between, since the society of the XXI century was not prepared to face a situation of this magnitude; even more so because globalization interconnected all of humanity in such a way that it led to the expansion and drag speed of the virus. Surely with the passage of time will generate analyses of which countries and governments of the day exercised a more assertive decisiommaking than others and the reasons for these. International organizations, WHO and UNESCO, were not left out in decisiommaking and speeches that reveal actions to follow. Chile was not exempt from the above; therefore, it is relevant to analyze the leadership developed in an educational establishment 'the Santa Isabel de Hungria school', where having clarity to make decisions, in the first instance is not easy and, then understand that it must be consistent with the PEI and the values of the institutions to specify actions, even more so in a reality where uncertainty reigns, anguish, economic fears, work and everything that has involved the damage to people's mental health.
References
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21, 7-43. https://revistas.um.es/rie/article/view/99071/94661.
Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2), 9-33. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas'Vol9'Issue2'fulltext'112.
Caiceo, J. (2017a). Gestión Educacional. Análisis Teórico Práctico en Chile 1978-2016. Programa de Magíster en Gestión y Liderazgo Educativo de la Universidad de Santiago de Chile.
Caiceo, J. (2017b). Las TIC como Medio de Gestión Pedagógica y de Aprendizaje: La Experiencia en el Colegio Santa Isabel de Hungría. En J. Silva Quiroz (Ed.), Educación y tecnología: Una Mirada desde la Investigación e Innovación. Centro de Innovación e Investigación en Educación y Tecnología (CIIET) de la Universidad de Santiago de Chile, pp. 940-943.
Caiceo, J. (2018a). El Por qué del Desarrollo Insuficiente de la Filosofía de las Ciencias Sociales. El Futuro del Pasado, N° 9, Editorial Fahren House, pp. 393-418.
Caiceo, J. (2018b). Gestión Pedagógica y de Aprendizaje en el Colegio Santa Isabel de Hungría con la utilización de TIC (1998-2017). En J. Silva Quiroz (Ed.), Investigación, Innovación y Tecnologías: La Tríada para Transformar los Procesos Formativos de. Editorial USACH, pp. 742-750.
Caiceo, J. (2020a). Liderazgo y toma de decisiones a nivel de una unidad educativa de Chile.
Papeles Salmantinos de Educación, N° 24, Universidad Pontificia de Salamanca, pp. 93-115.
Caiceo, J. (2020b). Trabajo colaborativo en pandemia: Experiencia del colegio Santa Isabel de Hungría. Revista de Pedagogía, (511), 33-36.
Caiceo, J. (2021a). Reflexiones acerca del retorno seguro a clases presenciales en Pandemia en Chile. Papeles Salmantinos de Educación, Núm.25, pp. 165-182.
Caiceo, J. (2021b). El proceso de aprendizaje en Pandemia en un establecimiento Educacional Chileno a través de TIC. Tecnología y educación en tiempos de cambio, 467-477.
Caiceo, J. (2021c). Colegio Santa Isabel de Hungría: 60 años al Servicio de la Educación Chilena con carisma Franciscano. Ediciones Colegio Santa Isabel de Hungría de la Congregación Religiosa Hermanas Franciscanas Cooperadoras Parroquiales, Talleres Innovación Gráfica Ltda.
Caiceo, J. & Mardones, L. (1998). Elaboración de tesis e informes técnico-profesionales. Editorial Jurídica Conosur.
Caiceo, J. y Carrizo, A. M. (2022). Educar en pandemia: La experiencia del Colegio Santa Isabel de Hungría. Revista IRICE, (42), Universidad Nacional de Rosario' CONICET, 39-64.
Carrasco, A. & Flores, L. (2019). De la Reforma a la Transformación. Capacidades, Innovaciones y Regulación de la Educación Chilena. Ediciones Universidad Católica de Chile.
Castro, R. (2020). Coronavirus, una historia en desarrollo. Revista Médica de Chile, 148(2), 143-144. http://dx.doi.org/10.4067/s0034'98872020000200143.
Del Valle, M. I. (2014). Guía Soporte Socio-emocional. Santiago de Chile: Unesco. https://redescolar.ilce.edu.mx/sitios/proyectos/inteligencia_emocional_pri23/doc/Guia_3_web_educacion_emergencias.pdf
De Puelles, M., Seage, J., Torreblanca, J., Merino, J. M. & Lázaro, E. (1986). Elementos de Administración Educativa. (2a ed.). Ministerio de Educación y Ciencia.
Filho, L. (1965). Organización y Administración Escolar. Editorial Kapelusz.
Freire, P. (1977). Pedagogía do oprimido, (4a ed.). Editora Paz e Terra.
Gairín, J. (1994). La Autonomía Institucional. Concepto y Perspectivas. FIDE Secundaria.
Goleman, D. (2004). La Inteligencia Emocional. Editorial Javier Vergara.
Heredia, Y. (2020). El desarrollo emocional es tan importante como el académico. Observatorio Tecnológico de Monterrey, 2020. https://observatorio.tec.mx/edu-'bits-' blog/importancia-'del-'desarrollo-'emocional-estudiantes.
Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación. Guía para la Comprensión Holística de la Ciencia, (4a ed.), Ediciones Quirón.
Koontz, H., Weihrich, H. & Cannice, M. (2012). Administración: Una Perspectiva Global y Empresarial, (14a ed.). McGraw^Hill Publishing Co.
Milicic, N. & Marchant, T. (2020). Educación Emocional en el sistema escolar chileno: un desafío pendiente. En M. T. Corvera V. & G. Muñoz S. (Ed.), Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno (pp. 53-76). Ediciones Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.
Organización Mundial de la Salud (2020). COVID19: Cronología de la actuación de la OMS. 27 de abril. https://www.who.int/es/news/item/27'04'2020'who'timeline^covid'19.
Pozner, P. (2000). Competencias para la profesionalización de la gestión educativa. UNESCOIIPE.
Rendón, J. (Coord.), Escalante, J. C., Mejía, J., Ramos, J., Villa, M. A., Aranda, M. T. & Segundo, M. (2009). Modelo de Gestión Educativa Estratégica. Secretaría de Educación Pública.
Sander, B. (1996). Gestión educativa en América Latina: construcción y reconstrucción del conocimiento. Editorial Troquel, 1996.
Sander, B. (2002). Políticas Públicas y Gestión Educativa en América Latina: Discurso Global y Realidades Locales. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, (31), 13-30. https://pensamientoeducativo.uc.cl/
Sierra, G. M. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 111-128. http://dx.doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562
Stoll, L. & Temperley, J. (2009). Mejorar el liderazgo escolar: Herramientas de trabajo. Centro de la OCDE.
Taylor, F. & Fayol, H. (1974). Principios de la Administración Científica; Administración Industrial y General. Herrero Hermanos S.A.
Tedesco, J. C. (1997). El cambio educativo desde la perspectiva de los decisores. Perspectivas: revista trimestral de Educación Comparada, 27(4), 577-585.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2021). Sostener, cuidar y aprender: Lineamientos para el apoyo socioemocional en las comunidades educativas. Publicación Oficina Regional.