Main Article Content
May 4, 2017
Abstract
La necesidad de evaluar surge en el ser humano como una acción profundamente arraigada en nuestro pensamiento. El hombre recurre a dicha función en su quehacer cotidiano en forma continua y normalmente inconsciente. Por otra parte, como sabemos, en el campo de la educación la tarea de evaluar adquiere una importancia primordial.
Pero, ¿de dónde surge esta necesidad? Según el lingüista Eugenio Winter (1976), existe en nuestra mente una macroestructura cognitiva que nos ayuda a procesar la información, a estructurar y evaluar la realidad para, posteriormente, reaccionar de acuerdo con los datos proporcionados por ella. La macroestructura básica de la información, a la cual Dewey ya hacía mención en 1910, consiste en un esquema cognitivo fundamentado en el proceso de resolución de problemas, y está constituida por cuatro componentes interrelacionados.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).