Main Article Content

Published:
Jun 7, 2021
Keywords:
technological devices; technological tools; academic staff, Information and Communication Technology (ICT)

Abstract

The objective of this study is to analyze the use of Information and Communication Technologies (ICT) by the academic staff of a public university in Costa Rica. In this project, a simple random sampling was carried out in order to obtain a sample of 182 officials (N = 1134) from different academic units of the institution's headquarters. Instruments and materials: an ICT use questionnaire was prepared with 21 questions. Statistical analysis: a descriptive analysis was carried out in each question, by different services synthesized in these, such as through a general index of use of ICT (IGATIC) to determine if there is a relationship between the IGATIC with the labor condition, the area of knowledge and age using a t-Student test for the difference of means and two Kruskal-Wallis tests, one for each factor. The analysis of the information was carried out using the statistical software R, version 3.3.5. Results: regardless of gender, age or area of ​​knowledge, the academic population makes moderate use of ICT. It is possible to see a low use of bibliographic managers. Another result is that most of the people surveyed use Open Access databases and few use paid databases. Another piece of information is that the perception of academic staff regarding the Internet connection provided by the institution ranges from good to excellent. It is concluded that academic staff prefer to use office tools, either to create, edit or store documents.

Andrea Mora Campos
José Andrey Zamora-Araya, M. Sc.
Author Biography

José Andrey Zamora-Araya, M. Sc., Universidad Nacional, Costa Rica

Escuela de Estadística, Universidad de Costa Rica, Costa Rica

Escuela de Matemáticas, Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

How to Cite
Campos, A. M., & Zamora-Araya, J. A. (2021). Use of the ICT by the academic community in a public university, Costa Rica. Educación Y Tecnologí­a, (14), 47–63. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/1608

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, O., & Fanny, A. (2019). Social Media in Teaching-Learning Process: Investigation of the Use of Whatsapp in Teaching and Learning in University of Port Harcourt. European Scientific Journal ESJ, 15(4). https://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n4p15
Cifuentes, G. (2016). Conceptualizando prácticas de liderazgo de las TIC: Un estudio en la educación superior colombiana. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(100), 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2535

De la Selva, A. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 265-285. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0

Duran, N. (2015). Herramientas tecnológicas aplicadas a la educación superior para docentes innovadores a través de un ambiente virtual de aprendizaje metafórico. https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/123456789/4489

García, E. (2001). Optimización, validación y modelización de un proceso de fabricación de comprimidos. Desarrollo de una aplicación interactiva multimedia. (Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, España). http://hdl.handle.net/2445/41574

Garrido, M., Busquet, J. y Munté, R. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, (54), 44-57. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2953

Hernández, L., Acevedo, J., Martínez, C. y Cruz, B. (2014). El uso de las TIC en el aula: un análisis en términos de efectividad y eficacia. En Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Vol. 8. https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/523.pdf

Huffman, A., Whetten, J., y Huffman, W. (2013). Using technology in higher education: The influence of gender roles on technology self-efficacy. Computers in Human Behavior, 29(4), 1779–1786. DOI:10.1016/j.chb.2013.02.012

Hung, E. S., Valencia Cobos, J., Silveira Sartori, A., Hung, E. S., Valencia Cobos, J., & Silveira Sartori, A. (2016). Factores determinantes del aprovechamiento de las TIC en docentes de educación básica en Brasil. Un estudio de caso. Perfiles educativos, 38(151), 71-85. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982016000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Islim, O. y Sevim, N. (2017). Technology and College Students: What Faculty Members Think About the Use of Technology in Higher Education. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 5(2). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1142393.pdf

Lee, C., & Coughlin, J. F. (2015). PERSPECTIVE: Older Adults’ Adoption of Technology: An Integrated Approach to Identifying Determinants and Barriers. Journal of Product Innovation Management, 32(5), 747–759. DOI: https://doi.org/10.1111/jpim.12176

Morone, G. (2013). Métodos y técnicas de la investigación científica. Valparaíso, Chile: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. http://biblioteca.ucv.cl/Site/Servicios/Documentos/Metodologias_Investigacio n.pdf

Niebles-Núñez, W. A., Hernández-Palma, H. G., & Cardona-Arbeláez, D. C. (2016). Gestión tecnológica del conocimiento: herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 7(1), 25-36. doi: 10.19053/20278306.v7.n1.2016.5633

Pizarro, G. y Cordero, D. (2013). Las TIC: Una herramienta tecnológica para el desarrollo de las competencias lingüísticas en estudiantes universitarios de una segunda lengua. Revista Electrónica Educare, 17(3), 277-292. http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v17n3/a13v17n3

Smit, I., & Plessis, L. D. (s. f.). WhatsApp in Social Networking, MXit with BB Messaging: Conference Proceedings, 22. https://pdfs.semanticscholar.org/a126/55aae1de674c2147b2f5844450dc9a661c2a.pdf

Solano, O. (2013). El aprendizaje combinado y el desarrollo de las habilidades requeridas para la comunicación escrita. Revista Electrónica Educare, 17(3), 293-313. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4456115.pdf

Todd, R. J. (2010). Curriculum integration. ACER Press. http://hoze.oerp.ir/sites/hoze.oerp.ir/files/kar_fanavari/manabe%20book/Thinking/Curriculum%20Integration%20%28Learning%20in%20a%20Changing%20World%29.pdf

UNESCO (2014). Campos de educación y capacitación 2013 de la CINE (ISCED-F 2013). http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-fields-of-education-and-training-2013-sp.pdf

Article Details