Main Article Content
Jun 7, 2021
Abstract
The objective of this study is to analyze the use of Information and Communication Technologies (ICT) by the academic staff of a public university in Costa Rica. In this project, a simple random sampling was carried out in order to obtain a sample of 182 officials (N = 1134) from different academic units of the institution's headquarters. Instruments and materials: an ICT use questionnaire was prepared with 21 questions. Statistical analysis: a descriptive analysis was carried out in each question, by different services synthesized in these, such as through a general index of use of ICT (IGATIC) to determine if there is a relationship between the IGATIC with the labor condition, the area of knowledge and age using a t-Student test for the difference of means and two Kruskal-Wallis tests, one for each factor. The analysis of the information was carried out using the statistical software R, version 3.3.5. Results: regardless of gender, age or area of knowledge, the academic population makes moderate use of ICT. It is possible to see a low use of bibliographic managers. Another result is that most of the people surveyed use Open Access databases and few use paid databases. Another piece of information is that the perception of academic staff regarding the Internet connection provided by the institution ranges from good to excellent. It is concluded that academic staff prefer to use office tools, either to create, edit or store documents.
Downloads
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
References
Cifuentes, G. (2016). Conceptualizando prácticas de liderazgo de las TIC: Un estudio en la educación superior colombiana. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(100), 1-12. doi: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2535
De la Selva, A. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 60(223), 265-285. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72138-0
Duran, N. (2015). Herramientas tecnológicas aplicadas a la educación superior para docentes innovadores a través de un ambiente virtual de aprendizaje metafórico. https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/123456789/4489
García, E. (2001). Optimización, validación y modelización de un proceso de fabricación de comprimidos. Desarrollo de una aplicación interactiva multimedia. (Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, España). http://hdl.handle.net/2445/41574
Garrido, M., Busquet, J. y Munté, R. (2016). De las TIC a las TRIC. Estudio sobre el uso de las TIC y la brecha digital entre adultos y adolescentes en España. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, (54), 44-57. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i54.2953
Hernández, L., Acevedo, J., Martínez, C. y Cruz, B. (2014). El uso de las TIC en el aula: un análisis en términos de efectividad y eficacia. En Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Vol. 8. https://www.oei.es/historico/congreso2014/memoriactei/523.pdf
Huffman, A., Whetten, J., y Huffman, W. (2013). Using technology in higher education: The influence of gender roles on technology self-efficacy. Computers in Human Behavior, 29(4), 1779–1786. DOI:10.1016/j.chb.2013.02.012
Hung, E. S., Valencia Cobos, J., Silveira Sartori, A., Hung, E. S., Valencia Cobos, J., & Silveira Sartori, A. (2016). Factores determinantes del aprovechamiento de las TIC en docentes de educación básica en Brasil. Un estudio de caso. Perfiles educativos, 38(151), 71-85. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0185-26982016000100071&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Islim, O. y Sevim, N. (2017). Technology and College Students: What Faculty Members Think About the Use of Technology in Higher Education. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 5(2). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1142393.pdf
Lee, C., & Coughlin, J. F. (2015). PERSPECTIVE: Older Adults’ Adoption of Technology: An Integrated Approach to Identifying Determinants and Barriers. Journal of Product Innovation Management, 32(5), 747–759. DOI: https://doi.org/10.1111/jpim.12176
Morone, G. (2013). Métodos y técnicas de la investigación científica. Valparaíso, Chile: Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. http://biblioteca.ucv.cl/Site/Servicios/Documentos/Metodologias_Investigacio n.pdf
Niebles-Núñez, W. A., Hernández-Palma, H. G., & Cardona-Arbeláez, D. C. (2016). Gestión tecnológica del conocimiento: herramienta moderna para la gerencia de instituciones educativas. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 7(1), 25-36. doi: 10.19053/20278306.v7.n1.2016.5633
Pizarro, G. y Cordero, D. (2013). Las TIC: Una herramienta tecnológica para el desarrollo de las competencias lingüísticas en estudiantes universitarios de una segunda lengua. Revista Electrónica Educare, 17(3), 277-292. http://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v17n3/a13v17n3
Smit, I., & Plessis, L. D. (s. f.). WhatsApp in Social Networking, MXit with BB Messaging: Conference Proceedings, 22. https://pdfs.semanticscholar.org/a126/55aae1de674c2147b2f5844450dc9a661c2a.pdf
Solano, O. (2013). El aprendizaje combinado y el desarrollo de las habilidades requeridas para la comunicación escrita. Revista Electrónica Educare, 17(3), 293-313. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4456115.pdf
Todd, R. J. (2010). Curriculum integration. ACER Press. http://hoze.oerp.ir/sites/hoze.oerp.ir/files/kar_fanavari/manabe%20book/Thinking/Curriculum%20Integration%20%28Learning%20in%20a%20Changing%20World%29.pdf
UNESCO (2014). Campos de educación y capacitación 2013 de la CINE (ISCED-F 2013). http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/isced-fields-of-education-and-training-2013-sp.pdf