Main Article Content
Aug 8, 2024
Abstract
The objective of this research is to compare the levels of sexism and gender discrimination from physical education teachers in the school system in four types of schools: paid private, subsidized private, local education service and municipal, at the first-middle level, in the city of Santiago. To carry it out, it will be done using the qualitative approach, of types of case studies, with an intentional non-random sample. In which two instruments will be used, a rubric of speech acts without gender bias and a rubric of generating symmetrical gender relationships, through pedagogical designs and interactions. The results show that levels of sexism do not vary among schools, finding high levels of it in 3 of 4 types of schools. Sexism is a transversal problem inside of school establishments, it is recommended to incorporate mandatory courses in universities that consider gender and gender perspective. Besides, it is suggested to replicate this investigation with more physical education teachers and schools.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Alvariñas, M. y Pazos, M. (2018). Estereotipos de género en Educación Física, una revisión centrada en el alumnado. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 154-163. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1840
Araneda, C., Contreras, S., Espinoza, J., Flores, C., Loncon, E., López, L., Silva, J., Venegas, C. y Villalobos, P. (2018). Orientaciones Pedagógicas para una Educación No sexista. https://direcciondegenero.usach.cl/sites/direccion_genero/files/orientaciones_pedagogicas_dpto.educacion_2019.pdf
Araya, S. (2004). Hacia una educación no sexista. Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-13. https://www.redalyc.org/pdf/447/44740217.pdf
Azúa, X., Saavedra, P. y Lillo, D. (2019). El desafío de una educación no sexista en la formación inicial: prácticas docentes de educadoras de párvulo en escuelas públicas chilenas. Calidad en la educación, 50, 49-82. https://doi.org/10.31619/caledu.n50.721
Azúa, X., Saavedra, P. y Lillo, D. (2019). Injusticia social naturalizada: evaluación sesgo de género en la escuela a partir de la observación de videos de la evaluación docente. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 58(2), 69-97. https://doi.org/10.4151/07189729
Blanco, C., García, G. y González, P. (2022). Desigualdad de género y prácticas sexistas, un análisis dentro de la Educación Física escolar [Tesina, Universidad de la República]. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/33273/1/Blanco.pdf
Cáceres, E., Hinojosa, C. e Hinojosa, I. (2020). Conductas sexistas en la clase de educación física y salud [Tesis, Universidad de Concepción]. http://repositorio.udec.cl/jspui/bitstream/11594/5891/1/Tesis%20conductas%20sexistas..Image.Marked.pdf
Chihuailaf, M., Concha, R., Prat, A. y Carcher, A. (2022). Percepciones del profesorado chileno de educación física hacia la perspectiva de género. Retos, 45, 786-795. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91022
CPEIP (2022). Formación Inicial Docente y Enfoque de Género [Archivo de Vídeo]. Youtube. https://youtu.be/laaP4nJbhyc?si=MsN3C9bAQ1x-7Obx
Cuevas, C., Matamala, J., Sepúlveda, F., Barrera, M. y Maureira, F. (2023). Diferencias en los niveles de sexismo en estudiantes de Educación Física según variables sociodemográficas. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 24(1), 1-13. https://doi.org/10.29035/rcaf.24.1.12
Duarte, C. y Mourão, L. (2007). Representações de adolescentes femininas sobre os critérios de seleção utilizados para a participação em aulas mistas de educação física. Movimento, 13(1), 37-56. https://doi.org/10.22456/1982-8918.2924
Etxeberria, J. (2018). Sexismo y actividades físico-motrices en educación física. Boletin Virtual, 7(5), 99-114.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Ediciones Morata.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.
Hooks, B., Britzman, D. y Flores, V. (2016). Pedagogías Transgresoras. Bocavulvaria Ediciones.
Katayama, R. (2014). Introducción a la investigación cualitativa: fundamentos, métodos, estrategias y técnicas. Fondo Editorial de la UIGV.
Marañón, I. (2018). Educar en el Feminismo. Plataforma Editorial.
Matus, C., Cornejo, M. y Castillo, F. (2021). La perspectiva de género en la formación inicial docente en la Educación Física chilena. Retos, 40, 326-335. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83082
Ministerio de Educación. (2014). Estándares orientadores para carreras de pedagogía en educación física. https://centroderecursos.educarchile.cl/handle/20.500.12246/1319?show=full
Ojeda, G. (2016) El profesorado y sus discursos en relación al género en una escuela pública. Papeles de Trabajo (31), 93-109. https://doi.org/10.35305/revista.v0i31.55
Taylor, S. y Bogdan, R. (1994). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Ediciones PAIDÓS.
Vásquez, B., Fernández, E., y Ferro, S. (2000). Educación física y género. Modelo para la observación y el análisis del comportamiento del alumnado y del profesorado. Gymnos.