Main Article Content
May 17, 2024
Abstract
The following article addresses the importance of integrating the pedagogy of memory in teacher training. It analyzes the role of collective memory in the educational process by providing for an understanding of pedagogical experiences from our context, thus contributing to the construction of a critical consciousness in future educators. Then, the literacy campaigns in Argentina and Chile during the 1970s are examined as significant examples of popular education, highlighting their importance in the fight against illiteracy and their historical and political relevance. The text concludes with an invitation to reflect on how these past experiences can enrich contemporary educational practices, especially in the context of a pedagogy committed to human rights and social justice.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).
References
BRAILOVSKY, D. (2018). ¿Qué hace la pedagogía y por qué es importante para los educadores? En la revista digital Deceducando. Recuperado de https://deceducando.org/2018/07/10/que-hace-la-pedagogia-y-por-que-es-importante-para-los-educadores/
CHAVES, Patricia. (2014). Educación militante de adultos y políticas educativas del Estado provincial mendocino entre 1973 y 1975. La alfabetización de adultos. En Conflictos e identidades en la educación en Mendoza, 1969-1976, de Patricia Chaves, Alejandro Paredes y Laura Rodríguez Agüero, 113-122. Mendoza: Qellqasqa.
CIRIANNI, Gerardo. (2021). Crónica Campamento Nueva Habana, Chile: Alfabetizarnos entre compañeros. Revista común. Recuperado de https://revistacomun.com/blog/campamento-nueva-habana-chile-alfabetizarnos-entre-companeros/?amp
DE LA CRUZ FLORES, Gabriela. (2016). Justicia curricular: significados e implicaciones. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 46, enero-junio, pp. 1-16. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente Jalisco, México.
Dirección Nacional de Educación del Adulto. DINEA Ministerio de Cultura y Educación. (1973) El pueblo educa al pueblo. Argentina
FREIRE, Paulo. (1992). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores.
GIROUX, Henry. (1991). Los profesores como intelectuales: Hacia una Pedagogía Crítica del Aprendizaje. Buenos Aires: Paidós.
MEIRIEU, Philippe. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Buenos Aires, Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005089.pdf
Ministerio de Educación de la Nación. (2008) Homenaje a la CREAR. Compilado de materiales utilizados en la campaña de alfabetización iniciada en el año 1973. Argentina.
MÈLICH, Joan-Carles. (2006). El trabajo de la memoria o el testimonio como categoría didáctica. Enseñanza de Ciencias Sociales, (5), 115-124. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=324127625011
NARDULLI, Juan Pablo. (2011). Notas sobre el papel de los coordinadores de la CREAR (1973-1975). En Trabajadores y educación en la Argentina: de las estrategias sindicales a la acción de los movimientos sociales, de Roberto Elisalde, 165-180. Buenos Aires: Buenos Libros.
RAGGIO, S. (2004). La enseñanza del pasado reciente: Hacer memoria y escribir la historia en el aula. Revista Clio & Asociados, Universidad Nacional del Litoral, 5.
RAGGIO, S. (2006). Jóvenes construyendo colectivamente la memoria. Revista Novedades Educativas, 18(188).
Visotsky, J., Cáceres-Correa, I., & Téllez, A. M. (Eds.). (2014). Sugerencias para la Alfabetización: Programa de Educación de los Trabajadores. Concepción: Revista nuestrAmérica; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Praxis Editorial; Santiago de Chile: Editorial Quimantú.