Main Article Content
May 8, 2017
Abstract
Neftalí Reyes Basoalto (1904), PABLO NERUDA (1920), fue alumno de Pedagogía en Francés (1921-1924) en el Instituto Pedagógico, y Miembro Académico (1962) de la Facultad de Filosofía y Educación, de la Universidad de Chile. Se describen sus conexiones biográficas con la Universidad y las menciones de ella en sus escritos; se consignan las mutiplicaciones artísticas y las réplicas informático-visuales de su obra, a cargo ex-alumnos y Académicos del Pedagógico (actual UMCE), renaciendo su ausente presencia y reconstruyendo su vida- poesía tras su último destierro, hace 25 años (1973); se destaca su rol de heredero de los designios enunciados para la poesía chilena por el Rector-Fundador, don Andrés Bello, en su Alocución a la Poesía’ (Londres, 1823) y en su ‘Discurso Inaugural’ de la Universidad de Chile (Septiembre, 1843). Finalmente, se señalan las interrelaciones culturales del poeta, exponiendo en sus textos su ambivalente y gradual reconocimiento del rol de la Cultura en la conformación de la vida humana.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).