Main Article Content
May 8, 2017
Abstract
Partiendo del concepto de alteridad, desde la noción de etnocentrismo europeo, reconocemos al “otro ”, a través de nuestra propia identidad, que impone o seduce la “cultura ”. La identidad- alteridad se gesta a través de múltiples factores. Uno de los más influyentes, en las últimas décadas, en la creación de un “ideario social son los medios de comunicación, quienes se han ocupado de proporcionar los individuos, etnias, grupos sociales y, por supuesto, los estados, en cuanto constructores de identidad.
La dicotomía oriente/occidente, este/oeste, países desarrollados/países subdesarrollados, norte/sur, con que el hombre ha establecido sus relaciones, conlleva necesariamente a establecer imágenes y estereotipos de “nosotros y los otros
El trabajo identifica cómo el “Mito de la Cultura ” ha influido en los actuales paradigmas de la sociedad contemporánea, y cómo los medios de comunicación construyen la identidad-alteridad, reafirmando imágenes y estereotipos que pueden ser la simiente de la intolerancia actual.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).