Main Article Content
Dec 12, 2024
Abstract
The evolution of the concept of the body, from dualist views to monist and post-structuralist approaches, reflects a transformation in our understanding, where the body has shifted from being seen as an object of control to becoming an active agent of resistance. This essay compares the philosophical conceptions of the body developed by Maurice Merleau-Ponty and Michel Foucault. Merleau-Ponty, through phenomenology, places the body at the center of perception and lived experience, challenging the mind-body dichotomy. His approach presents the body as an active and embodied subject, essential to our relationship with the world. In contrast, Foucault, from a biopolitical perspective, focuses on how power structures and knowledge regulate bodies within social institutions. Despite their differences, both perspectives emphasize the body's central role in shaping subjectivity and our interaction with the environment, offering a more nuanced view than traditional conceptions.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Águila, C., & López, J. J. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: Una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos, 35, 413-421. https://doi.org/10.47197/retos.v0i35.62035
Buriticá, A. (2018). Esquemas sensoriomotores y cognición off-line. Ideas y Valores, 67(S4), 41-60. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v67n4supl.73413
Casanova-Molina, G. E. (2023). Aproximaciones teóricas desde la comprensión del cuerpo como construcción socio-cultural hasta la experiencia del cuerpo sujeto. Rumbos TS, 18(30), 135-150. https://dx.doi.org/10.51188/rrts.num30.751
Deleuze, G. (1986). Foucault. Minuit.
Descartes, R. (2003). Meditaciones metafísicas. Gredos.
Deleuze, G. (2006). Post-scriptum sobre las sociedades de control. POLIS, Revista Latinoamericana, 5(13), 0. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30551320
Ferrada-Sullivan, J. (2019). Sobre la noción de cuerpo en Maurice Merleau-Ponty. Cinta de Moebio, 65, 159-166. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2019000200159
Foucault, M. (1978). Microfísica del poder. La Piqueta.
Foucault, M. (1995). Historia de la sexualidad 1. La voluntad del saber. Siglo XXI de España Editores.
Foucault, M. (1997). La arqueología del saber. Siglo XXI de España Editores.
Foucault, M. (2009). Vigilar y castigar. Siglo XXI de España Editores.
Foucault, M. (2013). El poder, una bestia magnífica. Sobre el poder, la prisión y la vida. Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (2014). Las palabras y las cosas: Una arqueología de las ciencias humanas. Siglo XXI Editores México.
Foucault, M. (2017). Subjectivity and truth: Lectures at the Collège de France, 1980-1981 (G. Burchell, Trans.). Palgrave Macmillan.
Firenze, A. (2017). El cuerpo en la filosofía de Merleau-Ponty. Daimon Revista Internacional de Filosofia, 99–108. https://doi.org/10.6018/daimon/270031
Gallo, L. (2007). Apuntes hacia una educación corporal más allá de la educación física. En Educación, cuerpo y ciudad. El cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (pp. 69-92). Funámbulos Editores.
Gamboa, R., Soto, P., & Jiménez, G. (2022). Cuerpo y escuela: La enseñanza de la educación física como experiencia democrática. Retos, 45, 43–53. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.91858
García, E., & Castelli, P. (2013). Ver y pensar: Fisiología mecanicista cartesiana y fenomenología del cuerpo. Revista de Filosofía, 69, 133-150. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602013000100011
Husserl, E. (1940). Umsturz der Köpernikanischen Lehre in der gewöhnlichen weltanschaulichen Interpretation. En M. Farber (Ed.), Philosophical Essays in Memory of E. Husserl (pp. 307-325). Harvard University Press.
Johnson, F. N. (2009). Hacia la pregunta por la corporalidad: Reflexiones sobre el cuerpo humano en cuanto organismo. Alpha (Osorno), 29, 167-184. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012009002900012
Mauri, M., & Torrebadella, X. (2022). Reinventar a Foucault. Una mirada arqueo-genealógica a la historia de la educación física y el deporte escolar en España. Retos, 44, 837–845. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91306
Merleau-Ponty, M. (1996). Fenomenología de la percepción. Península.
Merleau-Ponty, M. (2003). Le visible et l’invisible, suivi de: Notes de travail (C. Lefort, Ed.). Gallimard. (Trad. cast. E. Consigli & B. Capdevielle, Lo visible y lo invisible, Nueva Visión, 2010).
Merleau-Ponty, M. (2006). Elogio de la filosofía. Nueva Visión.
Monardes-Pereira, E. (2021). La teoría de la οὐσία y la caracterización del alma aristotélica. Byzantion nea hellás, 40, 63-80. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-84712021000100063
Mujica Johnson, F. N. (2020). El término Educación Física en la postmodernidad: contribución de algunas perspectivas fenomenológicas (The term Physical Education in postmodernity: contribution of some phenomenological perspectives). Retos, 38, 795–801. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.7301
Murcia, N., & Corvetto, G. (2021). Motricidad y corporeidad como relaciones basadas en el desarrollo de lo humano. Cinta de Moebio, 70, 55-67. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-554x2021000100055
Platón. (2002). Fedón. Tecnos.
Rojas, A. M. (2011). Constitución epistemológica del cogito cartesiano. Andamios, 8(16), 241-260.
Vicente, M. (1989). Nociones de cuerpo para la teoría general de la Educación Física. Perspectivas de la actividad física y el deporte, 1, 5-9.