Main Article Content
Dec 2, 2024
Abstract
This work is principally a bibliographic research about the concept of flexibility in its relation with the curriculum (design & development). We intend to establish which elements (and why) are interesting for research in curriculum with the flexibility as the main point of view. We identify the actual Chilean curriculum as example of rigid model. Finally we do a proposition of how do we can face the curriculum considering the educative actors, concretion levels, and the background paradigm.
References
Abraham-Nazif, M., Modernidad y Currículo, PIIE, Santiago de Chile, 1996.
Facultad de Educación, P.U.C., Construcción de Proyecto Curricular y Educativo en los Contextos de Reformas Educativas Actuales, Documento de trabajo Departamento de Currículum, 1999.
Del Carmen, L., Modelos de Desarrollo Curricular, Cuadernos de Pedagogía, España [178], p. 69-72, 1990.
Lemke-Donald, A., Pasos hacia un currículo flexible, Santiago, Chile, UNESCO-OREALC, 1978.
Magendzo, A., Currículo y Cultura en América Latina. Santiago, Chile, PIIE, p. 19, 1991.
Malagón, L., El currículo: dispositivo pedagógico para la vinculación universidad-sociedad. Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa. 1, [1], 2004 http://revista.iered.org.
Palladino, E., Diseños Curriculares y Calidad Educativa. Ed. Espacio, Buenos Aires, 1995.
Pascual, E., Racionalidades en la Producción Curricular y el Proyecto Curricular. Pensamiento Educativo. 23, p. 13-72., 1998a
Pascual, E., Consideraciones respecto de la construcción del currículum escolar. Documento de trabajo Departamento de Currículum, Facultad de Educación, P.U.C., 1998b.
Pascual, E., Elaboración del currículum escolar: componentes y criterios de selección y organización, Documento de trabajo Departamento de Currículum, Facultad de Educación, P.U.C., 1999.