Main Article Content

Published:
Jul 25, 2025
Keywords:
percusión
enseñanza del alemán
pronunciación
motivación
estrategias multisensoriales

Abstract

This article explores the impact of percussion in teaching German as a foreign language within the German Pedagogy program at UMCE. The research examines how using the Peruvian cajón and Incredibox enhances students' motivation, pronunciation and fluency. Techniques were applied in the course "Teaching and Learning Strategies," training future teachers to implement them with middle and high school students. Results indicate that rhythmic techniques not only enrich language learning but also promote active participation and teamwork.

Marcela Campos Guerra
How to Cite
Campos Guerra, M. (2025). La percusión como estrategia de mejora en la motivación y en la enseñanza del alemán como lengua extranjera. Contextos: Estudios De Humanidades Y Ciencias Sociales, (55). Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2980

Downloads

Download data is not yet available.

References

Pérez, A. y Valenzuela, M. (2021). Fundamentos de la docencia en educación superior desde la centralidad en el estudiante y la perspectiva en el aprendizaje. Universidad Andrés Bello.

Levitin, D. J. (2006). Tu cerebro y la música: El poder de la música para mejorar tu memoria, tu salud y tu vida. RBA Libros.

Becker, T. (2012). Einführung in die Phonetik und Phonologie des Deutschen. WBG Verlag.

Kleiner, S., Knöbl, R., Mangold, M. (†), et al. (2015). Duden – Das Aussprachewörterbuch: Wörterbuch der deutschen Standardaussprache (7ª ed.). Dudenverlag.

López García, N., Moya Martínez, M. y Bravo Marín, R. (2021). La relación música-lengua materna en los principios metodológicos de Edgar Willems y Shinichi Suzuki. Folios,(54). https://doi.org/ 10.17227/folios.54-11512

Torres Castillo, M. I. (2023). Percusión musical: Estrategia didáctica para el mejoramiento de la atención sostenida en estudiantes con trastorno específico de aprendizaje en el Colegio Delia Zapata Olivella IED (Tesis de Maestría, Universidad Libre de Colombia). Universidad Libre de Colombia.

So Far So Good. (n.d.). Incredibox: Mix the Music. Recuperado el 25 de septiembre de 2024, dehttps://www.incredibox.com/es/

So Far So Good. (n.d.). Incredibox [Captura de pantalla realizada por el autor]. Recuperado el 3 de octubre de 2024, de https://www.incredibox.com/es/

Kupis, M. (2023). Methodik und Didaktik: Deutsch für Erwachsene. Schwäbisch Hall: Präsentation im Rahmen des MDE 2.2 BL Methodik und Didaktik, 24. Juli - 5. August.

Saxinger, N. (2019). Sprachlernen, lieben, leben... mit Theater: Dramapädagogische Methoden im DaF-Unterricht. Sprache&Theater. Recuperado de www.spracheundtheater.de

Ruttmann, F. (2011). Immer längere Sätze lesen. Recuperado de http://vs-material.wegerer.at

Edutopia DE. (2020, March 2). Bodypercussion - Kinder lernen rhythmische Grundübungen [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Zp_k3sGoZ2E

Article Details

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.