Main Article Content
Mar 6, 2025
Abstract
Currently sports organizations face constant challenges. As a consequence, they require personnel with greater and better knowledge, skills and work competencies to respond to them and participate in solving problems, taking advantage of opportunities and achieving objectives. The purpose of the article is to reflect on the importance of job training in sports entities within current contexts, understanding it as a source of labor and organizational improvement focused on work processes, improvement and competitiveness. The hypothesis from which we start lies in the challenges in the sports organization in current environments require that job training assume the role of an improvement process that impacts collaborators with a broader base of knowledge, with higher levels of education and skills than allow us to take proactive attitudes in the face of various situations, in order to collaborate to achieve the organizational vision, mission and objectives.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Aguilar, P., & Guerra, W. (2015). Gerencia del deporte de alto rendimiento en
Venezuela. Actualidad Contable Faces, 18(31),5-29.[fecha de Consulta 27 de Abril de 2024]. ISSN: 1316-8533. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=25743363002
Chiavenato, I. (2009). Gestión del talento humano. Mc graw hill. En línea:
Cueva, B. E. F.; Acosta, A. B. F.; Idrobo, D. P. M.; Rueda, F. I. A. 2017. Los
beneficios de la gestión del conocimiento en las organizaciones deportivas: Un análisis crítico. Espacios, 38(44), Artículo 24. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a17v38n44/a17v38n44p24.pdf
Guedea, D. J.C., Zapata, O. P., López, G. L.G., Casas, M. M.M., Morquecho, S.
R., Medina, F. D.R., Nájera L. R.J. (2022). Percepción acerca de las funciones y el nivel de conocimiento general, en entrenadores de basquetbol en México. Revista Mexicana de Ciencias de la Cultura Física, 1(2), 1-15. DOI: https://doi.org/10.54167/rmccf.v1i2.970
Guillén M. I. J., & Pomar F. S. (2022). El conocimiento humano
en la organización. Revista Gestión Y Estrategia, (24), 84-94. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2003n24/Guillen
González, O. M., Guarda E. S., Molina, S. E., Santana, N. R., Ahumada C., J.,
Hodge U., X., Rodríguez S., P., Toledo Z., A., & Villalobos I., P. (2022). Instrumentos de evaluación de la gestión para presidentes de las federaciones deportivas del Comité Olímpico de Chile (COCH); diseño y validación. Revista Educación Física Chile, (267). Recuperado a partir de http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2125
Holguín, J. S. V., Pérez, L., & Delgado, V. (2019). Retos de la Educación Física,
Deportes y Recreación en Ecuador: las competencias docentes. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (36), 327-335. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7260922.pdf
Lago, A. B., (2013). Capacitación en Planificación Estratégica. Impulso del
Desarrollo Local con Microempresas. Observatorio Laboral Revista Venezolana, 6(11),97-109 https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=219030140002
Lucio, C. y Morales, A. (2019). México: La inadecuada administración deportiva y
sus consecuencias. En P.Navarrete (Ed.), Un Espacio Para la Ciencia, 2(1), 199-226. doi: http://doi.org/10.5281/zenodo.4521648
Nava. L. A. L. (2017). Definición, Objetivos, importancia y marco filosófico de
la capacitación. Recuperado en: https://recursoseducativos.unam.mx/handle/123456789/22047
Nonaka, S. & Takeuchi, N. (1999). La organización creadora de conocimiento.
Oxford University Press.
Núñez, L. O. G., & González, Y. F. (2010). Modelo de formación por competencias
en relación con el medio ambiente para directivos de las organizaciones deportivas. PODIUM-Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 5(1), 61-75. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/download/209/210
Pérez, C. R. (2022). La responsabilidad social de las empresas como
estrategia de competitividad. Revista Gestión Y Estrategia, (26), 35-45. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2004n26/Perez
Rodríguez, M. C. S. (2015). Perfil Académico del dirigente deportivo.
Expomotricidad. https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/download/24780/20408/
Salgado-Barandela J.; Barajas, Á.; Sánchez-Fernández, P.; Gambau, V.; Silva, R.
Perfil profesional del gestor deportivo municipal: capacidades y habilidades necesarias. Revista Española de Educación Física y Deportes, (424), 45-56. https://doi.org/10.55166/reefd.vi424.722
Soto, S, R. (2022). Capacitación en el trabajo, tarea pendiente en el proceso de
cambio organizacional. Revista Gestión Y Estrategia, (26), 59-69. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2004n26/Soto
Suárez-Barraza, M.F.; MIGUEL, D.J.A. 2012. “El kaizen en una
organización deportiva: un esquema de mejora continua”. Administración & Desarrollo. 40(55):61-76
Vázquez, G. E. (2022). Propuesta de instauración de un sistema de
capacitación al interior de la empresa en México. Revista Gestión Y Estrategia, (11-12), 157-164. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/1997n11n12/Vazquez
Velázquez, A. G., & Álvarez, I. A. (1996). El factor humano en las organizaciones,
más allá de la racionalidad. Revista Gestión y estrategia, (10), 73-82. https://gestionyestrategia.azc.uam.mx/index.php/rge/article/download/404/1091
Zarazúa, V. J. L. (2022). El proceso de capacitación desde un enfoque
estratégico. Revista Gestión Y Estrategia, (18), 89-100. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2000n18/Zarazua