Main Article Content
Apr 17, 2017
Abstract
Las elecciones son elaboraciones ideológicas.
Las imágenes son el resultado de elecciones.
Por ello, las imágenes son una manera ideológica
para representar
conjuntamente
el
mundo
que nos rodea y las
intenciones
de
quienes
las
producen. A través
de las
imágenes
podemos
contar
nuestras
propias
narrativas
sobre
lo
que
somos y adonde vamos.
El
propósito
de este
trabajo
es
explorar
las
nuevas
instrucciones
que podrían proveer a
los
estudiantes de las habilidades
críticas
necesarias
para
percibir
y entender el bombardeo
ideológico
a que son sometidos
diariamente
por los
medios
e hipermedios
de la
sociedad
contemporánea,
los
cuales
pueden
ayudarles
a formar
sus identidades
sociales.
A
lo
largo
del
trabajo,
analizo
el
concepto
de
alfabetización
y qué recursos semánticos
se
usan
en
la
producción,
consolidación
y reproducción
de las
relaciones
sociales
y su grado
de
influencia
en
la
construcción
de
la
identidad.
La
fundamentación
teórica
se basa en la
semiótica
social
de Kress
y van Leeuwen,
cuyas
consideraciones
orientan
el
fotoanálisis
de
las
noticias desarrolladas
en la última
parte
de este
trabajo.
Downloads
Policies for open access journals
Authors who publish here accept the following terms: Authors will keep their copyright and will guarantee the journal the right to the first publication of their work, which will be subject to the Licence of Creative Commons acknowledgement, which allows for the use of this material only if the authorship is credited and the original source is acknowledged (the journal’s URL), and if it is not used with commercial ends and with any derivations of the original work.
Authors may adopt other non-exclusive license agreements of distribution of the published version (e.g. to save it onto a digital institutional archive or publish it in a monographic volume) only if the initial publication of this journal is indicated.
It is permitted and recommended for authors to divulge their work on the Internet (e.g. institutional digital archives or webpage) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase the citations of the publication. (See Open Access Effect).