Main Article Content

Published:
May 17, 2024
Keywords:
Pedagogy
memory
teacher training
education
adults

Abstract

The following article addresses the importance of integrating the pedagogy of memory in teacher training. It analyzes the role of collective memory in the educational process by providing for an understanding of pedagogical experiences from our context, thus contributing to the construction of a critical consciousness in future educators. Then, the literacy campaigns in Argentina and Chile during the 1970s are examined as significant examples of popular education, highlighting their importance in the fight against illiteracy and their historical and political relevance. The text concludes with an invitation to reflect on how these past experiences can enrich contemporary educational practices, especially in the context of a pedagogy committed to human rights and social justice.

Rocío Peterle
How to Cite
Peterle, R. (2024). Hacer pedagogía de la memoria en la formación docente. Desafíos en la enseñanza desde una perspectiva de derechos humanos. Contextos: Estudios De Humanidades Y Ciencias Sociales, (53), 98–112. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2900

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTELO, Estanislao. (2005). La Pedagogía y la Época. En SERRA, Silvia (Coord.). Autoridad, violencia, tradición y alteridad. La pedagogía y los imperativos de la época. Buenos Aires, Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

BRAILOVSKY, D. (2018). ¿Qué hace la pedagogía y por qué es importante para los educadores? En la revista digital Deceducando. Recuperado de https://deceducando.org/2018/07/10/que-hace-la-pedagogia-y-por-que-es-importante-para-los-educadores/

CHAVES, Patricia. (2014). Educación militante de adultos y políticas educativas del Estado provincial mendocino entre 1973 y 1975. La alfabetización de adultos. En Conflictos e identidades en la educación en Mendoza, 1969-1976, de Patricia Chaves, Alejandro Paredes y Laura Rodríguez Agüero, 113-122. Mendoza: Qellqasqa.

CIRIANNI, Gerardo. (2021). Crónica Campamento Nueva Habana, Chile: Alfabetizarnos entre compañeros. Revista común. Recuperado de https://revistacomun.com/blog/campamento-nueva-habana-chile-alfabetizarnos-entre-companeros/?amp

DE LA CRUZ FLORES, Gabriela. (2016). Justicia curricular: significados e implicaciones. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, núm. 46, enero-junio, pp. 1-16. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente Jalisco, México.

Dirección Nacional de Educación del Adulto. DINEA Ministerio de Cultura y Educación. (1973) El pueblo educa al pueblo. Argentina

FREIRE, Paulo. (1992). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores.

GIROUX, Henry. (1991). Los profesores como intelectuales: Hacia una Pedagogía Crítica del Aprendizaje. Buenos Aires: Paidós.

MEIRIEU, Philippe. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Buenos Aires, Ministerio de Educación. Recuperado de http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005089.pdf

Ministerio de Educación de la Nación. (2008) Homenaje a la CREAR. Compilado de materiales utilizados en la campaña de alfabetización iniciada en el año 1973. Argentina.

MÈLICH, Joan-Carles. (2006). El trabajo de la memoria o el testimonio como categoría didáctica. Enseñanza de Ciencias Sociales, (5), 115-124. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=324127625011

NARDULLI, Juan Pablo. (2011). Notas sobre el papel de los coordinadores de la CREAR (1973-1975). En Trabajadores y educación en la Argentina: de las estrategias sindicales a la acción de los movimientos sociales, de Roberto Elisalde, 165-180. Buenos Aires: Buenos Libros.

RAGGIO, S. (2004). La enseñanza del pasado reciente: Hacer memoria y escribir la historia en el aula. Revista Clio & Asociados, Universidad Nacional del Litoral, 5.

RAGGIO, S. (2006). Jóvenes construyendo colectivamente la memoria. Revista Novedades Educativas, 18(188).

Visotsky, J., Cáceres-Correa, I., & Téllez, A. M. (Eds.). (2014). Sugerencias para la Alfabetización: Programa de Educación de los Trabajadores. Concepción: Revista nuestrAmérica; Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Praxis Editorial; Santiago de Chile: Editorial Quimantú.

Article Details