Main Article Content
Oct 19, 2022
Abstract
The following investigation was bom for the worry to know the academics’ thought who formed the teacher group their Works and the way that they have
assumed the new cumculo based in the competentes of the pedagogy in primary education career of Magullan University (made oficial by jeans of the 020/SU/2001 decree). It’s investigated about the level of knoledge that teachers have about the profile of graduation their conceptions about a formation based in competences, the foundations what support their teacher work, the educative intentions and how they relate all these curricular elements with what was declared in the graduation profile.
To develop this investigation it was used a intentioned sample, not probabilistic, composed for eight representative academics from the totality of the formation field incluided in the study plan of career.
It’s used a methodology of quality investigation, applying interviews in depth to each participant of the research, whore registers give the basic information, when they are codified classified and triangulized, let’ the realization of an análisis and interpretation procers, discovering fundamentaly the following:
• A low level of knowledge about the graduation profile of the career.
• A combined education conception, in a slow transition procers to word a real understanding of an education based in competences being a sing of
resistance to the curricular change.
• A teacher work develops under the new curriculum, but not recognize explicitly for the teachers.
The antecedents that confirm this inform of the research, as well as its conclusions give to the academic team of the career a serie of discoverier that will be useful to understand the dinamic that the process has had in the educational innovation process begun eight years ago, as well as, specific clue information to guide the induction, capacitation and development of the teacher.
References
Libros
Armsirong, Hayward. (1988). “Bases para la educación cristiana”. Pág. 145 Editorial Mundo Hispano.
Briones, Guillermo. (1992) “La investigación social y educativa”. Pág. 85. Editorial Secab.
Carr, Wilfred y Kemmis, Sleve. (1988). “Teoría crítica de la enseñanza: La investigación-acción en la formación del profesorado”. Barcelona: Martínez Roca.
Cinler/ Organización Internacional del Trabajo OIT “Metodología para definir competencias”. Perspectivas Educacionales. N ° 10, año 2009 Madrid.
Delors, Jaques. (1996). “La Educación encierra un tesoro". Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO.
Díaz, Alcáraz. Francisco. (2007). “Modelo para autoevaluar la practica docente”. Wolters Kluwer. España.
Díaz Barriga, Angel. (1996). "El currículo escolar: surgimiento y perspectivas". Buenos Aires. Argentina SA.
Glaser y Straus. (1997). “Métodos de Análisis de Comparación constante: Hacia una enseñanza eficaz”. Pág. 13 de José Bernardo Carrasco.
Grele, R. J. “La historia y sus lenguajes en la entrevista de historia oral: quien contesta las preguntas de quién y por qué" en Historia y Fuente Oral, N° 5, pp. 106-127. Madrid.
Hamilton, David (1996) “La transformación de la educación en el tiempo. Estudio de la educación y la enseñanza formal”. México. Trillas.
Hoyos, Guillermo y Vargas, Germán. (1997). “La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en ciencias sociales”. Bogotá: ICFES/ASCUN.
Iberfop-Organización de Estados Iberoamericanos OEI. (1995) “Programa Iberoamericano para el diseño de la formación profesional.
Kemmis, Stephen. (1993) “El currículum: más allá de la teoría de la reproducción". Madrid. Ediciones Morata.
Mella, Orlando. (1998). “Naturaleza y orientaciones teórico- metodológicas de la Investigación cualitativa". CIDE. Pág. 12.
Perkins, David. (1999). “Qué es la comprensión” en "La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica ” Wiske Stone, Marta. Buenos Aires. Editorial Paidós.
Rosales, Carlos L. (2000). “Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza”. Pág. 142. Editorial. Narcea.
Sacristán, José Gimeno. (1988). “El currículo: una reflexión sobre la práctica” Ediciones Morata.
Tobón, Sergio; Rial, Antonio; García, Juan; Carretero, Miguel Ángel. (2006). “Competencias, calidad y educación superior”. Publicado por Coop. Editorial Magisterio.
Van - Der Hofstadt, Carlos; Gómez José María. (2006). “Competencias y habilidades profesionales para universitarios España. Ediciones Díaz de Santos.
Zabala, Miguel Ángel. (2003). “Competencias docentes en el profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional". Editorial Narcea.
Artículos de Revistas
Durante, Eduardo. (2005). “Algunos métodos de evaluación de las competencias: Escalando la pirámide de Miller". Revista del Hospital Italiano. Volumen 26. N° 2. Buenos Aires - Argentina.
Guyot, Violeta (1999) “La enseñanza de las ciencias” en Revistas Alternativas, serie Espacio pedagógico, n° 17.
Witziers, Sleegers e Imants. (2000). Departments as Teams: functioning, variations and altematives en “El papel de los departamentos universitarios en la mejora de la calidad de la docencia".
Zabalza Beraza, Miguel. (2000). “El papel de los departamentos universitarios en la mejora de la calidad de la docencia". Revista interuniversitaria de formación del profesorado. N° 38,47-66.
Otros Documentos
Ávalos, Beatrice. (2005). “Las instituciones formadoras de docentes y las claves para formar buenos docentes", en “El desafío de formar los mejores maestros". Rendón Lara, Diego Rojas García (comp.) Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.
Aviléz Acosta. Guillermo. (2008). "La enseñanza en el proceso de formación inicial de docentes para la educación priMaría”. Encuentro Nacional Educación Normal. México. Pág. 3.
Carr. (1995). en “Teoría Pedagógica, necesidades e impacto en el quehacer docente". De Martín E. Suárez.
Del Basto Sabogal, Liliana Margarita. (2005). "Reflexión sobre el currículo universitario desde la teoría discursiva de la educación ”. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad del Tolima Ibagué. Colombia.
Lavados Montes, Iván. (2006). “Acuerdo de acreditación institucional”. Universidad de Magallanes.
N° 85. CNAP.
Marqués Graells, Pere. (2000). "Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación”. Departamento de pedagogía aplicada. Facultad de Educación, Universidad Autónoma de Barcelona.
Vasco. (1995). En “Teoría pedagógica, necesidades e impacto en el quehacer docente". De Suárez, Martín E. Universidad Rovira I Virgili de Tarragona- Cataluña-España.
Sitios Internet
A Bolívar - Bordón. (1996) “Cultura escolar y cambio curricular". Pág. 1. http://wwwn.mec.es
Ávalos, Beatrice. (2003). “La formación docente inicial en Chile", http://www.oei.es/docentes/info_pais/informe_Formación_docente_chile_iesalc.pdf.
Cinterfor - OIT. (1999)
http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/cinterfor/tem. - 43k -.
Chambeaux, Juan S. “Las Competencias laborales: el mundo que viene". http://www.
asimetcapacitacion.cl/competencias_laborales_2.ht... - 9k -
Guy Brousseauen su obra “Educación y Didáctica de las matemáticas”. México, Nov. (1999).
Lombarda, Graciela. (1999). “La formación docente continua: apuntes para la transición”, http://www.capacy t.rffdc .edu.ar
Moya Otero, José. (2007). “Competencias básicas: los poderes de la ciudadanía” en “Educación y culturas democráticas”.http://www.books.google.cl/books?id=EYAhxLVsIHsC&pg=PA34&dq=perrenaud%2Bcompetencias+Básicas%2B2004.
Núñez R. Nemecio y G. Palacios C, Pedro. “La superación docente continua: algunos criterios para su perfeccionamiento ”. http://www.rieoei.org/deloslectores/771nunez.pdf. OECD/UNESCO, (2001:10).
http://www.monografias.com/trabajos52/docentes-siglo-xxi/docentes-siglo-xxi.shtml.
Rubio Roca, Julio. /tírp.//www.posgrado.unam.mx/publicaciones/omnia/anteriores/36_37/03.pdf/tríp://www.uncoma.edu.ar/carreras/maCienciasExactas/clave/didactica_de_la_matematica/BROUSSEAU2%20-%20MEXICO.doc