Main Article Content
Oct 19, 2022
Abstract
The formation of the professor of history and geography has been characterized by a historical tensión between the training focused on the discipline and one that emphasizes the didactic. This was influenced by the contextual framework in which this tensión is particularly exacerbated during the processes of educational reform as the one currently living in our country. For all these reasons, it is required to explore
a new profile that defines the type, character training and guidance of Professor of History and Geography, resignifying the space of the professional practices as the core of the training.
References
Aisenberg, B. (2001). Didáctica de las ciencias sociales. Aportes y reflexiones. Paidós Educador, Buenos Aires.
Altet. M. (2007). La formación de profesionales de la enseñanza. Diada, Madrid.
Burke, P. (2003). Formas de hacer historia. Alianza editorial, Madrid.
Cruz, N. (1999). La enseñanza de la historia en Chile. Editorial Carrera, Santafé de Bogotá.
Egaña, M‘ L. (2000). La educación priMaría popular en el siglo XIX: una práctica de política estatal. LOM, Santiago.
Elliott, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación - acción. Morata, Madrid.
Faingold, N. (2002). Del practicante al experto: cómo construir las habilidades profesionales. Morata, Madrid.
Guha. R. (2002). Las voces de la Historia y otros estudios subalternos. Crítica, Barcelona.
Soto, F. (2000). Historia de la educación chilena. CPEIP, Santiago.
Penenoud, P (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Grao, Barcelona.
Pozo, J.I. (2006). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Las concepciones de profesores y alumnos. Grao, Barcelona.