Main Article Content

Published:
Apr 20, 2023
Keywords:
Coexistence, Modemity, Collective Historical Sense, Imaginaries, Education, Citizenship.

Abstract

In the last decades, Chilean society has experienced a series of changes that have caused variation in the physiognomy of its relationships and have modified its interpretative referents. Today, there are new ways of perceiving ourselves and of perceiving the coexistence of our identities. This paper discusses the need to express these representations in the students who want to become teachers. 

Ana María I. Soto Bustamante
How to Cite
Soto Bustamante, A. M. I. (2023). Dimensión subjetiva de la convivencia: necesidad de una nueva lectura. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (5), 53–59. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2519

References

Aristegui, Bazán et. al. (2005) Hacia una pedagogía de la convivencia. Organización de Estados Iberoamericanos.
Bengoa, J. (1996) La comunidad perdida. Santiago: Sur
Brunner, J. J. y otros. (1997). Los Desafíos de la Educación Chilena Frente al Siglo XXL Informe de la Comisión Nacional para la Modernización de la Educación. Santiago: Universitaria.
Cárdenas, A. (2001). Estudio Comprensivo del Discurso de Estudiantes de Pedagogía: su voz y el proceso de formación docente. Unpublished. Tesis para optar al grado de Magíster en Investigación Educativa. Santiago: Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Delors, J. (1996) LA educación encierra un tesoro. Paris: UNESCO
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.
Garretón M. (2003). Política y jóvenes en Chile. http://www.interjoven cl/politic_garreton Hoc [20 de mayo de 2003 ]
Giroux, H. y McLaren, P. (1998). La Formación de los maestros en una esfera contra-pública: notas hacia una redefinición. En McLaren, P. (Comp.), Pedagogía, Identidad y Poder (pp.11-48 ). Rosario: HomoSapiens.
Hopenheyn, M. (1993). Humanismo crítico como campo de saberes sociales en Chile. En: Paradigmas de conocimiento y práctica social en Chile. Santiago: Flacso.
Krauskopf, D. (2003) Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes, http//:www.clacso.edu.ar/-libros/cyg/juventudprologo.pdf [ 15 de abril de 2003 ]
Larraín, J. (2000) Modernidad, razón e identidad en América Latina. Santiago: Andrés Bello
Larraín, J. (2001) Identidad chilena. Santiago: Lom.
Lechner, R. (2002) Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política. Santiago: LOM
Lechner 2002 Chile - el arraigo de la democracia en la vida cotidiana. Santiago: Flacso
Listón, D. y K Zeichner 1993 Formación del profesorado y condiciones sociales de escolarización. Morata. Madrid.
Magendzo (1998) Objetivos transversales en la Reforma Educacional Chilena. Santiago: Colección «El Sembrador».
Maluf, N. (2003) Las subjetividades juveniles en sociedades en riesgo. Un análisis en contextos de globalización y modernización http//:www.clacso.edu.ar/~libros/cyg/juventud/maluf.doc [20 de mayo de 2003 ]
Mena, M. y Romagnoli C. (1993). Convivencia social en la enseñanza media. Santiago: CPU
Moulian, T. (1998). Chile actual. Anatomía de un mito. Santiago: LOM ARCIS.
Ortega y Gasset, J. (1994) El hombre y la Gente. México: Porrúa
Pascual, E., y E. Rodríguez. (1995). Formación de profesores y calidad de la educación. Santiago: UNESCO/OREALC.
PNUD: Desarrollo humano en Chile 2002. Nosotros los chilenos: un desafio cultural. Santiago de Chile
Prieto, M. (1998). Resignificando la escuela . una tarea pendiente. Revista de Estudios Sociales. N°98 Trimestre 4 Santiago: CPU.
Prieto, Marcia. (2003) Educación y valores. http//:www.umce.cl/facultades/filosofía/fpedagogica/revista_dialogoseducativos_3.html [15 de abril de 2003 ]
Weinstein, J. (2003) La educación formal ante la violencia y las adicciones de los jóvenes. En Los jóvenes en Chile y Europa. Educación trabajo y ciudadanía. Santiago: CIDE.

Article Details