Main Article Content
May 11, 2023
Abstract
The Initial Educational Formation is framed in a plan of strategic development, that it fortifies status of the profession and the levéis of qualification of his actors’ protagonist. Although, in Chile deep changes in the educative policies are demonstrated, persist naked crilical in the initial formation and continúes of the teaching staff. personal, academic, professional and social a formation that invisibiliza the representacionales operalions associated to the sort relations, and the identitarias experiences relative to the sexual difterence, of the teacher an teacher education, sludents of pedagogy and teacher in exercise. This document presents/displays the social representations on explanatory masculinc of the studenls of pedagogy, some models and units of sense of the MEN on sex, body and masculine sexuality, and the cultural pattems that condition their behaviours, in the formatives contexts and processes. These findings of investigation constitute an extract of the Thesis of Master in Studies of Sort and Culture mention Humanities, "Social representations on masculine, feminine, heterosexual and homosexual of the students of pedagogy, in the contexts of Inilial Educational Formation", presented/displayed year 2007, in the University of Chile.
References
Bernard, M. (1997). Introducción a la lectura de la obra de René Kaés. Argentina: Ediciones Publikar.
Bolívar, A.; Fernández, M.; Molina, E. (2004). Investigar la identidad profesional del profesorado: Una triangulación secuencia. En Forum: Qualitative Social Research Volumen 6. Número 1. Artículo 12, disponible en http://www.qualitative-research.net/fqs/
Bourdieu, Pierre (2000). La Dominación Masculina. Barcelona: Editorial Anagrama S.A.
Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Argentina: Editorial Paidós SAICF.
Cárdenas, A. (2001). Estudio comprensivo del discurso de estudiantes de pedagogía: su voz y el proceso de formación docente. Tesis de Magíster en Investigación Educativa. Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Chile.
Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault. Un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Chartier, R. (1992). El mundo como representación: estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa.
Cherryholmes, C. (1999). Poder y crítica. Investigaciones postestructurales en educación. Barcelona: Pomares-Corredor. S.A.
Colegio de Profesores de Chile (2004). Educación y Género. Chile: Departamento de Comunicaciones Área Mujer, Familia y Calidad de Vida. Servicio Nacional de la Mujer. SERNAM.
Conell, S. (1997). Escuelas y justicia social. Ediciones Morata.
Daniel, G. (2002). Investigación cualitativa y análisis crítico del discurso en educación. Perspectivas teóricas y estrategias metodológicas. Argentina: Universidad Nacional de Catamarca.
De Gialdino, V. (1992). Métodos cualitativos: los problemas teórico-metodológicos. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Eurydice (2002). Formación inicial del profesorado y transición a la vida laboral. Report I. The Teaching profession in Europe: profile, trends and concems. General lower secondary education. Brussels: European Commission.
Foucault, M. (1976). Vigilar y Castigar. México: Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (1981). Historia de la sexualidad. La voluntad del saber. Volumen 1. México: Siglo Veintiuno Editores, S.A.
Foucault, M. (1987). Historia de la sexualidad. El uso de los placeres. Volumen 2. México: Siglo Veintiuno Editores, S.A.
Foucault, M. (1987). Historia de la sexualidad. La inquietud de sí. Volumen 3. México: Siglo Veintiuno Editores, S.A.
Foucault, M. (1992). Microfísica del Poder. Madrid: Ediciones La Piqueta.
Foucault, M. (1997). La Arqueología del saber. México: Siglo Veintiuno Editores, S.A.
Fraser, N. (1997). Justicia social. Colombia: Universidad de los Andes.
Freixas, A. y Fuentes-Guerra, M. (1994). La reflexión sobre el sistema sexo/género. Un reto en la actual formación del profesorado. Revista de Educación N° 304.
Hall, S. (1990). Identidad, comunidad, cultura y diferencia. Inglaterra: Lawrence and Wisehart. Hexagrama Consultores, FLACSO, IESCO (2006). Equidad de género y reformas educativas. Argentina, Chile, Colombia, Perú.
Jodelet, D. (1989). La representación social: fenómenos, conceptos y teorías. París: Presses Universitaires.
Lamas, M. Compiladora (1996). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. UNAM: Coordinación de Humanidades. Programa Universitario de Estudios de Género.
Lamas, M. (1998). Usos, dificultades y posibilidades de la categoría “género. Ecuador: Ediciones Abya - Yala.
Martínez, M. (2002). Algunos debates contemporáneos en torno a la categoría género y sus implicaciones para el contexto universitario. Revista Otras Miradas. Grupo de Investigación en Género y Sexualidad. GIGESEX. Facultad de Humanidades y Educación. Universidad de Los Andes Mérida-Venezuela.
Matus, C. (2006). Problematizando al sujeto dentro del currículo. Programa de Doctorado. Facultad de Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Ministerio de Educación, Universidad Alberto Hurtado y Universidad Católica de Valparaíso (2006). Docentes para el Nuevo Siglo. Hacia una política de desarrollo profesional docente.
Ministerio de Educación (2005). Informe Comisión sobre Formación Docente Inicial. Chile.
Molina, P. (2001). La identidad profesional y la formación inicial de profesores. Una posibilidad de profesionalización docente. En Boletín de Investigación Educativa N° 16.
Molina, P. (2005). Identidad profesional docente construidas por estudiantes de Educación General Básica durante su Formación Inicial. Una mirada desde las actividades de práctica formativa. Chile: Tesis de Doctorado en Ciencias de la Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Moscovici, S. (1986). Psicología social. Barcelona: Paidós.
OREAL, UNESCO, PROEDUCA-GTZ (2004). ¿Cómo estamos formando a los maestros en América Latina?
Pérez, A. (1996). El pensamiento práctico del profesor. Implicaciones en la formación del profesorado. Madrid: Ediciones Narcea.
Ruiz, P.; Rosales, J. (2006). Género y las metas del milenio. Perú: UNIFEM, PNUD, UNFPA.
Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España, S.A.U.
Scott, J. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En Historia y género: las mujeres en la Europa moderna y contemporánea de Amelang y Nash. Ediciones Alfons el Magnánim.
Vaillant, D. (2005). Formación de docentes en América Latina. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Villegas-Reimers, E. (2002). La Formación Docente Inicial en los Estados Unidos de Norteamérica: Tendencias recientes en sus prácticas y políticas. UNESCO: Formación docente: un aporte a la discusión. La experiencia de algunos países.
Valdés, T.; Olavarría, J. (1997). Masculinidad/es. Poder y crisis. Chile: Isis Internacional N° 24.
Valdés, T.; Olavarría, J. (1998). Masculinidades y equidad de género en América Latina. Chile: FLACSO.
Wodak, R.; Meyer, M. (2003). Métodos de Análisis Crítico del Discurso. Barcelona: Editorial Gedisa S.A.