Main Article Content

Published:
May 22, 2023
Keywords:
Formation, Education of Párvulos, Representations, Parvularia Education.

Abstract

The present work describes critically the development of the formation of the educators of párvulos in Chile. Al the same time, its contenls celebrates of one element for a project of investigation ampler than it at the moment makes a group of educational of the University on the initial formation of professors. Therefore, it will contribute excellent information that it could be used for the decisión making with the improvement of the quality of the formation that at the moment receives this type of professionals.
The alluded to historical description , considers four great stages considered excellent in the evolution experienced by the process of formation of the professional. To the interior of each one of there landmarks, some critical knots are identified, that could and that still could be uffecting the transformations experienced by the formation of this professional.

Ma. Cristina Ponce Carrasco
Natalia Zamora V.
How to Cite
Ponce Carrasco, M. C., & Zamora V., N. (2023). Formación inicial de las educadoras de párvulos en Chile: una perspectiva histórica (1906-2006). Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (8), 33–41. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2577

References

Fróebel, F. (1968). La Educación del Hombre, páginas escogidas por Lynda Volosky. Ediciones Universidad de Chile. Chile.
Hermosilla, B. (1998). La Educación Parvularia en la Reforma: una contribución a la equidad. Ministerio de Educación, División de Educación General. Chile.
Téllez, F. Caracterización de la formación inicial de las carreras de Pedagogía de las Universidades Chilenas que han participado en el proceso de acreditación de la Comisión Nacional de Pregrado. Manuscrito no publicado. CNAP, Chile.
García-Huidobro, J. E. (2006). Formación Inicial de las Educadoras de Párvulos. Revista Expansiva.
Arias P., Castañeda. C, et al. (2006). Representaciones sociales de la formación y práctica del rol de las Educadoras de Párvulos en Chile, según profesionales en actual ejercicio. Seminario para optar al título de Pedagogía en Educación Parvularia. Chile: UMCE.
Gobierno de Chile (2006). Chile Crece Contigo: Sistema de Protección integral a la infancia. Chile. Extraído el 15 de junio 2007, del sitio web de Gobierno de Chile, http://www.crececontigo.cl/anexos/Presentación_Chile_Crece_Contigo.pdf
Comisión Nacional de Acreditación (1999). Antecedentes y orientaciones del proceso. Extraído el 15 de junio 2007, del sitio http://www.cnap.cl/materiales/antecedentes_y_orientaciones.pdf.
Ministerio de Educación (2006). Ley de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Extraída, el 15 de junio 2007, del sitio http://www.cnap.cl/materiales/Ley_%20Aseg_Calidad.pdf
Guerrero, C.; Ramírez, F.; et al. (2004). Biografía Amanda Labarca Huberston. Extraída el 20 de mayo 2007, del sitio http://www.biografiadechile.cl/contenido.php?IdContenido=322&IdCategoria=8&IdArea=33
Guerrero, C.; Ramírez, F.; et al. (2004). Biografía Eloísa Díaz Insunza. Extraída, el 20 de mayo 2007, del sitio http://www.biografiadechile.cl/contenido.php?IdContenido=251&IdCategoria=8&IdArea=32

Article Details