Main Article Content

Published:
May 22, 2023
Keywords:
Stress, Job satisfaction (Labor satisfaction), Satisfaction with pay (Salary satisfaction), University Academics.

Abstract

An ad hoc instrument was applied to a sample of 48 male and female academics from Metropolitan Universily of Educational Sciences (UMCE); to identify their stress levels and support in the following areas: personal, labor-organizational and social-situational. The analysis suggests that harmony belween stress and aids that they receive are not attached to the adscription Faculty and it is with their academic hierarchy, stability of employment, seniority and academic degree and work shift. The results were compared with those obtained for their counterparts from the National Autonomous University of México (UNAM) and the Autonomous University of Madrid (UAM) and indícate that the personal and working areas have better harmony than those of the UAM, contrary that happens in social aspect, while job and salary satisfaction are cióse to the mean level.

Daniel Velázquez Vázquez
How to Cite
Velázquez Vázquez, D. (2023). The stress of university academics: UMCE: la UMCE. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (8), 77–90. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2582

References

De la Fuente J. R. “Foreign Affairs en Español”, vol. 5, núm. 2, Instituto Tecnológico Autónomo de México (ITAM), Distrito Federal, 2005.
Hinkelammert, F. “La universidad frente a la globalización”. Educación Superior: Cifras y Hechos, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM, Año 3, No.13, Distrito Federal, 2003.
Porter, L. “La universidad de papel: ensayo sobre la educación superior en México”. Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, Colección Educación Superior, Distrito Federal, 2003.
Arriaga, M. “Privatización de la educación en México”. Educación Superior: Cifras y Hechos, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM, Año 3, No. 14-15, Distrito Federal, 2003.
De Sousa, B. “Tesis para una universidad pautada por la ciencia postmoderna”. Educación Superior: Cifras y Hechos, Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM, Año 3, No. 18, Distrito Federal, 2004.
Cruz, C. y Luis. “Estrés: entenderlo es manejarlo”. Alfaomega Grupo Editor, México, 2001, pág. 128.
Torres, J. R. “El estilo de dirección y la conducta tipo “A” en directivos mexicanos.” Tesis de Doctorado, División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Contaduría y Administración de la UNAM, México, 1992.
Gutiérrez, R. E., Contreras, I. C., Ito, E. y Ateneo, F. “Encuesta SWS-Survey de estrés, salud mental y trabajo”. VII Congreso Mexicano de Psicología, México, 1995.
Ostermann, R. “SWS-Survey model". Paramus, Fairleight-Dickinson University, New Jersey, 1989.
Gutiérrez, R. E., Ostermann, R., Ito, E., Contreras, I. C., y Ateneo, F. “Validación en doce culturas de la escala internacional de stress y trabajo SWS-Survey”. Simposio Internacional de Psicología Aplicada al Perfeccionamiento de la Dirección Empresarial. La Habana, 1994.
Gutiérrez, R. E., Contreras, I. C., Ito, E. y Ateneo, F. “Validez de constructo de las escalas de salud mental del SWS”. Psicología y Salud. Distrito Federal, 1995.
Gutiérrez, R. E„ Ito, E. y Contreras, I. C. “Factores Psicosociales de estrés organizacional y su relación con la hipertensión arterial”. La Psicología Social en México, Vol. VIII, Distrito Federal, 2000.
Gutiérrez, R. E„ Contreras, I. C. e Ito, E. “Salud mental, estrés y trabajo en profesionales de la salud”. Facultad de Psicología, UNAM, Distrito Federal, 2003.

Article Details