Main Article Content

Published:
Jun 16, 2023
Keywords:
Pedagogical Knowledge, Educational Policies, Teacher’s Profession, Educational Reform.

Abstract

This paper is about pedagogical knowledge in Chile and the contextual aspects that influence it. Due to the academic dimensión of pedagogical knowledge, the study analyzes the impact of improvements in initial teacher training as well as of the development of educational research. Regarding teachers’ professional knowledge, the recent changes in the evolution of the teaching profession are analyzed. The paper States contradictory aspects of the context. There are tendencies pointing towards the weakening of pedagogical knowledge and its illegitimacy. Others point towards its strengthening.

Iván Núñez Prieto
How to Cite
Núñez Prieto, I. (2023). Pedagogical knowledge in Chile: a contradictory context: un contexto contradictorio. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (6), 25–33. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2627

References

Avalos, B. (2002). Profesores para Chile. Historia de un proyecto. Santiago: Ministerio de Educación.
Avalos, B. (2003). La formación de profesores y su desarrollo profesional. Prácticas innovadoras en busca de políticas, en C. Cox, ed. (2003), Políticas educacionales en el cambio de siglo. Santiago: Editorial Universitaria S.A.; 559-594.
Arellano, M. & Cerda A.M, (eds.) (2006). Formación continua de docentes: un camino para compartir. 2000-2005. Santiago: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Brunner, JJ. & G. Elacqua. (2003). Informe sobre Capital Humano en Chile. Santiago, UIA.
Comisión sobre Formación Inicial Docente. (2005). Informe Comisión sobre formación inicial docente. Santiago: Ministerio de Educación, Serie Bicentenario.
Comité Técnico Asesor del Diálogo Nacional para la Modernización de la Educación Chilena. (1994). Los desafíos de la educación chilena frente al Siglo XXI. Santiago: Editorial Universitaria, S.A.
Colegio de Profesores de Chile. (1997). Primer Congreso Nacional de Educación. Informe Final. Santiago.
Colegio de Profesores de Chile. Primer Congreso Pedagógico Curricular del Colegio de Profesores de Chile. Docencia. Año X, N° 25, mayo de 2006.
Consejo Asesor Presidencial para la Calidad de la Educación. (2006). Informe Final. Santiago, www. Consejoeducacion.cl/articulos/informefinal/pdf
Cox, C., ed. (2003). Políticas educacionales en el cambio de siglo. Santiago: Editorial Universitaria S.A.
Cristián Cox y Jacqueline Gysling. (1990). La formación del profesorado en Chile, 1842-198. Santiago: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación, CIDE.
Fondo Nacional de Investigación Científica y Tecnológica. (2007). Concurso nacional de proyectos FONDECYT-Regular 2007. en www.fondecyt.cl/FALLOS/regular-2007.html.
Gobierno de Chile, Ministerio de Educación, s.f., Evaluación de Desempeño Profesional Docente 2003. Fortalezas y debilidades de los docentes evaluados de primer ciclo básico. Santiago: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Gobierno de Chile, Ministerio de Educación. (2006). Marco para la Buena Enseñanza, 6a. Edición. Santiago: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Gobierno de Chile, Ministerio de Educación & Universidad de Chile, Departamento de Ingeniería Industrial, Magister en Gestión y Políticas Públicas. (2006). Primer Concurso de Investigación en Educación, Bases Técnicas y Administrativas. Santiago: Fondo de Investigación y Desarrollo de la Educación, Secretaría Técnica.
Labarca, A. (1939). Historia de la enseñanza en Chile. Santiago: Prensas de la Universidad de Chile.
López, G. (1984). La cultura escolar ¿responsable del fracaso? Santiago: Programa Interdisciplinario de Investigaciones en Educación.
López, G. (1988). The organization of teacher's practices embedded in Chilean cultural forms. Ph.D. Thesis, University of Toronto.
Mejía, M.R. (2005). Cambio curricular y despedagogización en la globalización. Hacia una reconfiguración crítica de la Pedagogía, Docencia, Año X, N° 28. Santiago, 40-53.
Navarro, L. (2004). La escuela y las condiciones sociales para aprender y enseñar. Equidad social y educación en sectores de pobreza urbana. Buenos Aires, Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación, UPE. Sede Buenos Aires.
Nervi, M.L. (2006a). ¿Existe la Pedagogía? Boletín de Investigación Educacional, Vol. 21. N° 1.13-
31.
Nervi, M.L. (2006b). ¿De qué hablamos cuando hablamos de Pedagogía? Boletín de Investigación Educacional. Vol. 21, N° 2. 163-184.
Núñez Prieto, I. (2002). La producción de conocimiento acerca de la educación escolar chilena (1907- 1957). Santiago: Ministerio de Educación, Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Núñez Prieto I. (2002). “La formación de docentes. Notas históricas”, en Beatrice Avalos, Profesores para Chile. Historia de un proyecto, Santiago, Ministerio de Educación.
Núñez Prieto I. (2004). “El profesorado, su gremio y la reforma de los noventa: presiones de cambio y evolución de la cultura docente”, en Cox, C. ed., op. cit.; 455-517.
OECD. (2004). Revisión de políticas nacionales de educación. Chile. París: Organización para la Cooperación Económica y el Desarrollo.
OECD. (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. París: Organización para la Cooperación Económica y el Desarrollo.
República de Chile, Secretaría General de la Presidencia. (1990). Mensaje N° 43-321 con el que se inicia un proyecto de ley que establece nuevas normas sobre Estatuto Docente. Santiago.
Silber, J. (1998). Otra vez Pedagogía. Propuesta Educativa. Año 9, N° 18, Buenos Aires, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, FLACSO, 65-71.
Soto, F. (2000). Historia de la educación chilena. Santiago: Ministerio de Educación. Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.

Article Details