Main Article Content
Jan 16, 2024
Abstract
Motor skills are fundamental in human development, making them essential for performing certain tasks throughout life, ranging from the simplest to the most complex, enabling individuals to navigate various contexts. The objective of this research is to analyze the results of the application of the MOBAK 1-2 test in a school in Santiago, Chile. The methodology of this study corresponds to a positivist paradigm with a quantitative approach, employing a non-experimental cross-sectional design. The sample consisted of 62 students (26 girls, 36 boys) aged 6 to 7 years. Through the analysis of the collected data, it is evident that in throwing and kicking tests of the object control dimension, males exhibit greater mastery than females. However, in rolling and jumping tests of the body control dimension, females outperform males. It is concluded that, overall, motor competence results are low, and the identified differences need to be addressed in physical education classes.
References
Bretz, K., Cárcamo-Oyarzun, J., Ferbol, C., Gonzalez-Huenulef, Y. & Martino-Fuentealba, P. (2023). Competencia motriz real y percibida en niños y niñas de la Patagonia Chilena: La percepción del estudiantado y del profesorado de Educación Física. Retos, 50, 290-297. https://doi.org/10.47197/retos.v50.99781
Caiza, A., Mestre, U., Andino, R. & Chela, O. (2022). Desarrollo de habilidades motrices básicas de locomoción en clases educación física para educación primaria. Ciencia Latina, 6(3), 3370-3387. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2470
Cárcamo-Oyarzun, J. & Herrmann, C. (2020). Validez de constructo de la batería MOBAK para la evaluación de las competencias motrices básicas en escolares de educación primaria. Revista Española de Pedagogía, 78, 291-308. https://doi.org/10.22550/REP78-2-2020-03
Cuervo-Zapata, J., González-Palacio, E. & Montoya-Grisales, N. (2023). Habilidades motrices básicas y patrón motor en niños y niñas de 7 a 9 años. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 7(1), 183-203. https://doi.org/10.32541/recie.2023.v7i1.pp183-203
Martínez-López, N., Espinoza-Silva, M. & Cárcamo-Oyarzun, J. (2021). Competencia motriz en escuelas de primer y segundo año de primaria en la región de la Araucanía, Chile. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 19(2), 53-69. https://dx.doi.org/10.15517/pensarmov.v19i2.45621
Müller, C., Candia, P., Casas, F. & Cárcamo, J. (2022). La competencia motriz real y percibida en contexto de ruralidad según el sexo y la participación deportiva extraescolar. Cuadernos de Psicología del Deporte, 22(2), 268-281. https://doi.org/10.6018/cpd.482421
Roa, S., Hernández, A. & Valero, A. (2019). Actividades físicas para desarrollar las habilidades motrices básicas en niños del programa Educa a tu Hijo. Revista Conrado, 15(69), 386-393.
Rodríguez, M., González, M. & Canavese, M. (2013). Evaluación de las habilidades motrices básica en la etapa escolar. Tesis para optar al título de Licenciado en Educación Física. Facultad de Ciencias de la Educación y de la Comunicación, Universidad de Concepción, Uruguay.
Rodríguez-Briceño, D., Castro-Vilugron, F., Díaz-Alvarado, M. & Carcamo-Oyarzun, J. (2022). La competencia motriz en estudiantes chilenos de 3° y 4° de educación básica. Aprendizajes esperados versus realidad. Retos, 44, 515–524. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.91095
Sánchez-Bello, Ana. (2015). Perspectivas teóricas de género: status questionis del impacto en el sistema educativo. Convergencia, 22(67), 111-127
World Medical Association (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. Jama, 310(20), 2191-2194.