Main Article Content

Published:
Dec 12, 2024
Keywords:
Coping Strategies
Problem Solving
Football
Cognitive Skills
College Sports

Abstract

The present work aims to analyze and establish a relationship between self-perception of coping strategies and problem-solving capacity in selected football of UMCE. With a sample of 25 players, the Inventory of Coping Strategies in Sports Competition (ISCCS) and the WAIS-IV cube test were used to measure both variables. The study design was non-experimental, cross-sectional and correlational. The results of ISCCS indicate that the most used coping strategies were those oriented towards controlling mental thought and imagination. Significant differences were observed in the negative emotion exit dimension, where strikers scored higher, possibly due to pressure from their position. On the other hand, players with less time in the team stood out in search of support, underlining the role of social support in initial adaptation. In the WAIS-IV cube test, scores reflected homogeneous visual-spatial skills, with no significant differences by position or experience. However, no significant correlation was found between ISCCS scores and the cube test, suggesting that coping strategies and cognitive abilities evaluated in WAIS IV are independent constructs. The study highlights the importance of understanding both the psychological strategies and cognitive skills of athletes to optimize their performance and well-being. As a limitation, the application of ISCCS is recognized outside a competitive context, which may have influenced the responses. Research in competitive contexts is recommended to improve the accuracy of results and evaluate the usefulness of these tools in the field of sport.

Martín Fernández del Río
Alonso Rauch Ulloa
Fernando Maureira Cid
How to Cite
Fernández del Río, M., Rauch Ulloa, A., & Maureira Cid, F. (2024). Relationship between self-perception of coping strategies and problem-solving ability in selected UMCE soccer. Revista Educación Física Chile, (279). Retrieved from http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/3042

References

Álvarez, P., & López, D. (2012). Armonización entre proceso de aprendizaje y práctica deportiva en universitarios deportistas de alto nivel. Cultura, Ciencia y Deporte, 7(3), 245-252.

Bados, A., & García, E. (2014). Resolución de problemas. Facultat de Psicologia, Departament de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics. Universitat de Barcelona.

Baggiotto, O., Rafaela, L., Ibáñez, S., Antunez, A., & José, A. (2019). Proceso de enseñanza-entrenamiento de jóvenes en el fútbol: Posibilidades a partir de un modelo ondulatorio. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 17–25. https://doi.org/10.6018/sportk.391711

Bedoya, F., Matos, L., & Zelaya, E. (2014). Niveles de estrés académico, manifestaciones psicosomáticas y estrategias de afrontamiento en alumnos de la facultad de medicina de una universidad privada de Lima en el año 2012. Revista de Neuro-Psiquiatría, 77(4), 262-270. https://www.scielo.org.pe/pdf/rnp/v77n4/a09v77n4.pdf

Buscà Safont-Tria, B., Pont Nicolau, J., Artero Traver, V. y Riera Riera, J. (1996). Propuesta de análisis de la táctica individual ofensiva en el fútbol. Apunts: Educación física y Deportes, 43, 63-71.

Dias, C., Cruz, J. F., & Fonseca, A. M. (2011). Ansiedad, percepción de amenaza y estrategias de afrontamiento en el deporte: Diferencias individuales en el rasgo de ansiedad. Ansiedad y Estrés, 17(1), 1-13.

Díaz, J. & Díaz, J. (2020). La resolución de problemas desde un enfoque epistemológico. Foro de Educación, 18(2), 191-209. https://doi.org/10.14516/fde.694

Duclos, D., Parra, D., Sepúlveda, A., Orrego, E., & Moreno, A. (2021). Motivación en futbolistas universitarios: Comparación entre hombres y mujeres de las selecciones deportivas universitarias de fútbol de la Región de Valparaíso (Chile). Retos, 41, 573-580. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.86061

Escolano, E., Herrero, M. & Echeverría, R. (2014). La resolución de problemas como estrategia de enseñanza para el aprendizaje de la táctica ofensiva en la categoría prebenjamín de fútbol 8. Revista de Psicología del Deporte, 23(1), 209-217.

García, L. (2017). Estrategias de afrontamiento en las selecciones femeninas de baloncesto, voleibol y fútbol sala de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales (UDCA) [Tesis de grado]. Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales, Colombia.

García-Naveira, A. (2008). El estilo de personalidad en jugadores de fútbol de competición y diferencias en función de la demarcación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 8(2), 19–38.

Gatica, J. & Roa, A. (2019). Análisis de la formación integral de las y los estudiantes-deportistas becados de la Universidad Austral de Chile, sede Valdivia [Tesis de licenciatura]. Facultad de Filosofía y Humanidades, Instituto Ciencias de la Educación, Pedagogía en Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Austral de Chile.

Gaudreau, P., & Blondin, J.P. (2002a). Development of a questionnaire for the assessment of coping strategies employed by athletes in competitive sport settings. Psychology of Sport and Exercise, 3, 1-34.

González, F. (2023). Descripción de variables psicoemocionales en deportistas de élite en Colombia [Tesis de doctorado], Universidade de Vigo, España.

Jiménez, M., Amarís, M., & Valle, M. (2012). Afrontamiento en crisis familiares: El caso del divorcio cuando se tienen hijos adolescentes. Salud Uninorte, 28(1), 99-112.

Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Estrés y procesos cognitivos. Martínez Roca.

Lope, D. & Solís, O. (2020). Estrategias de afrontamiento como intervención al estrés en futbolistas, Retos, 38, 613–619. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.75724

López, V., & Castejón, F. (2005). La enseñanza integrada técnico-táctica de los deportes en edad escolar: Explicación y bases de un modelo. Apunts: Educación física y deportes, 79(1), 40-48.

Maureira, F. & Flores, E. (2016). Principios de neuropsicobiología para estudiantes de educación. Obra propia.

Maureira, F., & Flores, E. (2018). Manual de investigación cuantitativa. Bubok Publishing.

Maureira, F., Lagos, B., Contreras, S., Solari, C., Espinoza, C., Urrutia, V., Cabello, J. & Maureira, G. (2023). Relación de la dinamometría manual con la capacidad viso-perceptivo-motriz y memoria en estudiantes de educación física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 81, 46-56.

Molinero, O., Salguero, A., & Márquez, S. (2010). Propiedades psicométricas y estructura dimensional de la adaptación española del Cuestionario de Estrategias de Afrontamiento en Competición Deportiva. Psicothema, 22(4), 975-982.

Pacheco, M. & Gómez, J. (2005). Características psicológicas y rendimiento deportivo. Un estudio en jugadores bolivianos de fútbol profesional. Ajayu, 3(2), 1-26.

Perales, F. (1993). La resolución de problemas: una revisión estructurada. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 11(2), 153-162.

Redondo, M. (2020). Estrategias de afrontamiento que desarrollan atletas universitarios ante una lesión deportiva: Un estudio desde la Psicología del Deporte. [Tesis de licenciatura]. Universidad Nacional de Costa Rica.

Rodríguez, J., Mato, J. & Pereira, M. (2016). Análisis de los métodos tradicionales de enseñanza-aprendizaje de los deportes colectivos en Educación Primaria y propuestas didácticas innovadoras. Sportis, 2(2), 303-323.

Romo, A. G. (2020). Personalidad, estrés percibido y estrategias de afrontamiento en equipos de fútbol americano de la UANL [Tesis doctoral], Universidad Autónoma de Nuevo León, México.

Rosas, R., Tenorio, M., Pizarro, M., Cumsille, P., Bosch, A., Arancibia, S., Carmona, M., Pérez-Salas, C. P., Pino, E., Vizcarra, B., & Zapata-Sepúlveda, P. (2014). Estandarización de la Escala Weschler de Inteligencia Para Adultos-Cuarta Edición en Chile. Psykhe, 23(1), 1–18. https://doi.org/10.7764/psykhe.23.1.529

Sepúlveda, G., Díaz, Y., & Ferrer, R. (2019). Ansiedad precompetitiva y estrategias de afrontamiento deportivo en disciplinas acuáticas individuales y colectivas en deportistas juveniles de alto nivel. Límite: Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 14(16), 1-10. https://doi.org/10.4067/s0718-50652019000100216

Vásquez, I. (2019). Leyes deportivas y alto rendimiento: Comparativo entre Chile, Colombia y España [Tesis doctoral]. Universidad del Desarrollo, Chile.

Weschler, D. (2008). WAIS-IV: Weschler adult intelligence scale. Pearson.

World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053

Article Details

Most read articles by the same author(s)