Main Article Content
Oct 19, 2022
Abstract
This presentation develops some reflections on the teacher education of elementary school teachers during the last 20 years in Chile. The type of
relationships established between formation institutions and educational poücies is emphasized. Particularly, teachers are viewed as main participants in a social device through which the society tries to prepare new generations for the adult life. The type of formation required for our elementary teachers within a contemporary social context and the disciplines’ demands raised from the national curriculum are exhibit.
References
AYLWIN. P. & PEÑA, P. (2007) “La certificación de los conocimientos disciplinarios y pedagógicos de los egresados de las carreras de pedagogía: elementos para su contextualización. En: Pensamiento educativo, Vol. 41, N° 2. Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica, Santiago.
AVALOS, B. (2002) Profesores para Chile. Historia de un proyecto. Ministerio de Educación, Santiago.
AVALOS, B. (2003) La formación de profesores y su desarrollo profesional. Prácticas innovadoras en busca de políticas. El caso de Chile. En: COX, C. (Ed.) Políticas Educacionales en el cambio de siglo: la reforma del sistema escolar chileno, Santiago, Editorial Universitaria.
BACHELET, M. (2006) Intervención de S.E la Presidenta de la República, Michelle Bachelet, al realizar anuncios acerca de política Educacional. En:http://www.presidencia.cl/view/viewArticulo.asp?idarticulo=3406&seccion=Discursos&sinpaginacion=Si&lipo=Discursos. Recuperado el 20 de octubre de 2006.
BECA, C.. GARCÍA-HUIDOBRO, J. E„ MONTT, P„ SOTOMAYOR C. y WALKER, H. (2006) Docentes para el nuevo siglo. Hacia una nueva política de desarrollo profesional docente. Ministerio de Educación, Serie Bicentenario, Santiago.
BERNSTEIN, B. (1998) Pedagogía, control simbólico e identidad. Editorial Morata, Madrid.
BOURDIEU, P. (2002A) “Campo de poder, campo intelectual y habitus de clase”. En: BOURDIEU, P. Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto. Editorial Montressor, Buenos Aires.
BOURDIEU. P. (2002B) La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Ciudad de México, Ed.Taurus.
CARNOY. M. (2003) “Las políticas Educacionales de Chile desde una perspectiva internacional”. En COX, C. (Ed.) Políticas Educacionales en el cambio de siglo: la reforma del sistema escolar chileno, Santiago, Ed. Universitaria.
COMITÉ TÉCNICO ASESOR DEL DIÁLOGO NACIONAL SOBRE LA MODERNIZACIÓN DE LA EDUCACIÓN CHILENA (1994) Los desafíos de la educación chilena frente al siglo XXI. Informe de la Comisión nacional para la modernización de la educación. Editorial Universitaria. Santiago.
CONSEJO ASESOR PRESIDENCIAL PARA LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN (2006) Informe final del Consejo asesor calidad de la educación, Santiago.
COX, C. (2003) Las políticas Educacionales de Chile en las últimas dos décadas del siglo XX. En: COX, C. (Ed.) Políticas Educacionales en el cambio de siglo: la reforma del sistema escolar chileno, Santiago, Ed. Universitaría.presidencial para la
COX, C. (2007) Educación en el bicentenario: dos agendas y calidad de la política. En: Pensamiento educativo, Vol. 40, N° 1. Facultad de Educación, Pontificia Universidad Católica, Santiago.
COX, C. y GYSLING, J. (1990) La formación del profesorado en Chile: 1842-1987. Santiago. Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación.
GARCÍA-HUIDOBRO, J. E. (1999): La Reforma Educacional chilena, Ed. Popular, Madrid.
LABAREE, D. (2004) The Trouble with Ed Schools. Yale University Press, New Haven.
MINEDUC (2005) Estudio Cobertura Curricular 2002. Ministerio de Educación de Chile. Santiago.
MINEDUC (2008) Resultados nacionales SIMCE 2007. SIMCE, Unidad de Curriculum y Evaluación. Ministerio de Educación de Chile, Santiago.
OECD, ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT (2004) Chile: Reviews of National Policies for Education. OECD Publications, France.
RACZYNSKI, D. & MUÑOZ-STUARDO, G. (2007) “Chilean educational reform: the intricate balance between a macro and micro policy”. En: PINK, W. & NOBLIT, G. (Eds.) International Handbook of Urban Education, 2007 Springer.
UNESCO (2005) Educación para todos: el imperativo de la calidad. Informe de seguimiento de la EPT en el mundo. Ediciones UNESCO, París.