Main Article Content

Published:
Oct 19, 2022
Keywords:
Competencias Profesionales, Formación Inicial Docente, Práctica Profesional.

Abstract

From the year 2006 on, a team of teachers of the Bachelor Programme in Education and Special Education Teaching in Leaming Disabilities of UMCE has been developing a line of research entitled “Improvement of Initial Teacher Training (ITT)”. In this respect, a first investigation carried out was named “The Competencies of the Special Education Teacher of Learning Disabilities in the context of the implementation of decree n° 291. FD3AS project 10/06, sponsored by DIUMCE (2006-2007).
Considering the results obtained in the first investigation of the line of research on the one hand, and the importance that the practical procedures in the development of certain competencies, on the other, it was considered fundamental to carry out a second study to enhance the final practicum.
The investigation was entitled “Practicum Supervisión as a Tool to Improve Initial Teacher Training”, FIBAS project 10/08, sponsored by DIUMCE (2008-2009). This article corresponds to a synthesis of the main results obtained in both investigations.

Solange Tenorio Eitel
Ana María Figueroa Espinóla
How to Cite
Tenorio Eitel, S., & Figueroa Espinóla, A. M. (2022). Pasos en el camino hacia mejoras en la formación inicial docente en la carrera Licenciatura en Educación y Pedagogía en Educación Diferencial en Problemas de Aprendizaje. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (10), 213–226. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2244

References

Angulo R, Félix (1999). La supervisión docente: dimensiones, tendencias y modelos, en Desarrollo Profesional Docente, Política, Investigación y Práctica, A Pérez Gómez, J Barquín y J.F Ángulo, Madrid: Ediciones Akal.

Díaz, T. ; Figueroa, A. Y Tenorio, S. (2007a). Las Competencias del Educador Diferencial en Problemas de Aprendizaje en el Contexto de Implementación del Decreto N°291. Informe de avance investigación Proyecto DIUMCE Fibas 10/06.

Díaz, T .; Figueroa, A. Y Tenorio, S. (2007b). AVANCES DE INVESTIGACION de la DIUMCE N° 13 Las competenmcias del Educador diferencial en P.A. y el trabajo colaborativo. http://www.umce.cl/investigacion/avances_investigacion.html Publicaciones DIUMCE

Díaz, T. ; Figueroa, A. Y Tenorio, S. (2007c). El trabajo en equipo: una competencia fundamentalen la formación inicial docente. En Actas Segundo Foro interdisciplinario de Educación. Laresponsabilidad de educar. Instituto de Altos estudio. Montevideo.

Díaz, T. ; Figueroa, A. Y Tenorio, S. (2008). Las competencias del Educador Diferencial en P. A. en la implementación del Decreto N° 291. Revista CONTEXTO N° 20 Facultad de Filosofía y Educación. UMCE. Santiago de Chile. Agosto 2008. 65-73.

Figueroa A. M. (2009) Reflexiones sobre la instancia de Práctica en la formación inicial Docente,). Ponencia presentada en Congreso Internacional. CISEU. Montevideo Uruguay. Junio 2009. MINEDUC (1999)

Proyecto Alfa Tuning - América Latina: Carreras Basadas en Competencias. EnInformativo MECESUP N° 25 http://www.mecesup.cl/informativo/paginas/cuerpo.php7idediSchón, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la formación y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós MEC.

Tenorio, S. (2008). La experiencia de práctica final desde la perspectiva de los/as estudiantes. Ponencia presentada en Congreso internacional de educación. CISEU. Montevideo Uruguay. Junio 2009.

Tenorio, S. Y Figueroa, A. (2009). Consideraciones teóricas respecto de la supervisión de prácticas finales en la formación inicial docente. Perspectivas Educacionales. N° 9. pp. Santiago de Chile: UMCE. 53-62. ISSN.: 9718-503

Article Details