Main Article Content
Apr 20, 2023
Abstract
This article describes a sociocultural obstacle to the significant leaming of the concept of boundary in the mathematics of change at the tertiary level of studies, i. e., the everyday representation of limit or boundary. The evidence is obtained from a piece of research which tries to answer the question of the routine representations of limit and those of mathematical representation that favor or obstruct the configuration of a variational thought in students. Regarding the methodological aspects, structural analysis is used to interpret discourses speeches and the notion of representation to understand the nature of the students’ ideas.
References
Brousseau, (1987). Fundamentos de Didáctica de la Matemática. Manuscrito no publicado. Trad. Centeno J., Melendo, B. y Murillo, J. Prog. Doctorado U. Zaragoza.
Cantoral, R. (2004). Desarrollo del Pensamiento y Lenguaje Variacional, Una Mirada Socioepistemológica. En L. Díaz (Ed.), ALME (Yol. 17, pp. 1-9). México: Clame.
Díaz, L. (1999). Concepciones en el aprendizaje del concepto de límite. Un estudio de casos. Tesis de Doctorado para la obtención del grado de Doctora en Ciencias de la Educación, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago, Chile.
Díaz, L. (2002). Los entendimientos en matemáticas. En Intramuros, Año 3, N°10, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Santiago, Chile.
Díaz, L. (2003). Las representaciones sobre la variación y su impacto en los aprendizajes de conceptos matemáticos. Proyecto Fondecyt 2003/1030413. Santiago: Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación, Coordinación de Postítulos y Postgrados.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público, Huemal. Buenos Aires. (Trabajo original publicado en 1961).
Soto, I. (1993): La Didáctica Fenomenológica propuesta por H. Freudenthal. Manuscrito no publicado. Santiago: CIDE.
Varela, F. (1990). Conocer. Las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Cartografía de las ideas actuales. Barcelona: Editorial Gedisa.