Main Article Content

Published:
Apr 20, 2023
Keywords:
Chilean Educational System/ Inclusión/ Exclusión/ Educational Policies.

Abstract

The effort made by the Chilean Government through its public policies shows the attempts to inelude all the citizens in the educational system. However, it also shows the actual exclusión since it has taken almost two centuries to be carried out. Chile, today, has 98% of the elementary school population within the educational system (8 years) and nearly 80% of high school population (4 years more of education). There has also been exclusión of the ethnic minorities (Araucanos y Aymaras), which have been taught Spanish and not their vernacular languages. In the last twenty years, a different policy has been implemented in favour of this minority population.

Jaime Caiceo Escudero
How to Cite
Caiceo Escudero, J. (2023). Procesos de inclusión y exclusión en el sistema educativo chileno durante los siglos XIX y XX. Educational Perspectives Magazine (REPED), (5), 75–82. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2522

References

Aylwin. Mariana et al.(1982). Chile en el Siglo XX. Santiago: Ed. Universitaria.
Caiceo, Jaime (1995). Influencia Pedagógica de Dewey en Chile. Estudios Paraguayos, Vol. XVIII, Nos. 1-2,261-304.
Caiceo, Jaime (1996). Filosofía y Educación en Chile: Escolástica de Indias. Revista de Historia de la Educación, Vol. No. II.
Caiceo, Jaime; Parraguez, Sonia (2000). Calidad y equidad de la educación: La experiencia chilena en la década del 90. Psicopedagógica, Año 4, N° 4, 29-36.
Hamuy, Eduardo (1960). Educación Elemental, Analfabetismo y Desarrollo Económico. Santiago: Ed. Universitaria.
Salas, Irma et al. (1945). Plan de Renovación Gradual de la Educación Secundaria. Santiago: Ministerio de Educación.
Soto Roa, Fredy (2000). Historia de la Educación Chilena. Santiago: Ed. C.P.E.I.P.

Article Details