Main Article Content

Published:
May 11, 2023
Keywords:
Conflictology, Resolution of Conflicts, pedagogical practice

Abstract

This article describes a visión to work the conflicts in the school in context of a world in mutation, which prints new challenges to the teachers among them to teach to its students lo be better people and to coexist in a competitive and exhausting system. Since the paradigm of complexity is presented as a positive Conflictology treatment conflicts without addressing pedagogically hide "under the carpet" as is the case in most of our classrooms.

Marcelo Arancibia Herrera
How to Cite
Arancibia Herrera, M. (2023). The resolution of conflicts a challenge for the scholastic education in the society of the information. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (7), 23–32. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2563

References

Beltrán, J. (2001). Algunas claves psicológicas para la construcción de la convivencia escolar. En: Seminario “la convivencia Escolar como Factor de Calidad". Madrid, 21 - 22 de febrero. Disponible en http://www.mec.es/cesces/beltran.html [Última revisión: 11 de octubre de 2007]
2. Berger, P. y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu, Buenos Aires.
3. Kemmis, S.; McTaggart (1992). Cómo Planificar la Investigación Acción. Barcelona: Laertes.
4. Chomsky, N. (1997). El conocimiento del Lenguaje. Colección Grandes Obras del pensamiento. Barcelona: Altaza.
5. Flecha, R. (2001). Las comunidades de aprendizaje como expertas en resolución de conflictos. En: Seminario “la convivencia Escolar como Factor de Calidad”. Madrid, 21 - 22 de febrero. http://www.mec.es/cesces/beltran.html [Última revisión: 11 de octubre de 2007]
6. Giménez, C. (2001). Modelos de mediación y su aplicación en educación intercultural. Migraciones 10. Universidad Pontificia de Comillas. En http://www.expertoenmediacion-ucm.org/articulo.pdf [Última revisión: 12 de octubre de 2007]
7. Giroux, H. - Flecha, R. (1992). Igualdad educativa y diferencia cultural. Barcelona. Roure.
8. González, Sergio (2000). Pensamiento Complejo. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.
9. Morin, E. (2003). Educar en la era planetaria. Barcelona: Gedisa.
10. Muñoz, B. (2003). Educar para la Gestión alternativa de conflictos como vía de profundización de la democracia. En: Vinyamata, E. (coord.) Aprender del conflicto. Conflictología y Educación. Barcelona: Grao. (71 - 79).
11. Pérez, G. (2003). Estudios sobre la Paz y los conflictos. En: http://iteso.mx/~gerardpv/invl/ [Última revisión: 11 de octubre de 2007]
12. Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Teoría y Práctica en Resolución de Conflictos. Barcelona: Ariel.
13. Vinyamata, E. (coord.) (2003). Aprender del conflicto. Conflictología y Educación. Barcelona: Grao.

Article Details