Main Article Content
May 11, 2023
Abstract
Te following invesligation made it between the moths of September, 2006 a and July, 2007 had the purpose to explore the role of primary school’s teachers; referring to the attention to learners wilh, Especial Educalive Necessities, in the cities of Valparaíso y Viña del Mar The methodological design developed; replied an exploratory descriptive model, obtaining informalion, through a survey applied to 11 teachers from State school and semi-private school that works with School Integration Project. After the information obtained; a quantitative analysis was made; and another of qualitative order; in order to established an current profile of the regular primary school teacher related to the attention lo learners with N.E.E in the cities before mentioned and at the same time an ideal based on the Marco de la Buena Enseñanza (MBE); and other approach made it caused by the theorical base to carried oul and the resull obtained from it.
References
Ahumada, H. y otros (1989). ¿Integración o Segregación? Guía para integrar niños discapacitados a la Educación Regular. Santiago: Latinoamericana Ltda.
Blanco, R. (1999). Hacia una Escuela para Todos y con Todos. Boletín del Proyecto Principal de Educación para América Latina y el Caribe, vol. 48.
Buendía, L. y otros (1998). Métodos de Investigación Psicopedagógica. España: Me Graw Hill Interamericana.
Castañeda, J. y otros (2002). Metodología de la Investigación. México: Me Graw Hill Interamericana.
CPEIP (2003). Marco para la Buena Enseñanza. Santiago: MINEDUC.
Fernández, C. (2005). Pedagogía Diferencial "Diversidad y Equidad". Madrid: Prentice Hall.
FONADIS, TELEDUC & MINEDUC (2004). La Integración en la Educación Regular. Santiago: MINEDUC.
Franklin, B. (1996). Interpretación de la Discapacidad. Barcelona: Pomares-Corredor.
García, J. (1996). Guía para realizar adaptaciones curriculares. Madrid: EOS.
García. V. (1994). Problema y Métodos de investigación en educación personalizada. Madrid: Rialp.
Garrido, J. & Santana, R. (2002). Cómo elaborar adaptaciones curriculares: de centro, de aula e individuales. Madrid: CEPE, S.L.
Gobierno de Chile & UNESCO (2001). Educación para Todos. Santiago: UNESCO.
Godoy M. y otros (2004). Antecedentes Históricos, Presente y Futuro Especial en Chile. Santiago: MINEDUC.
Hernández, R. (2003). Metodología de la Investigación. México: Me Graw Hill Interamericana.
Jiménez, F. & Vilá, M. (1999). De una Educación Especial a Educación en la Diversidad. Málaga: Ajilbe.
López, M. (2000). Ideología, Diversidad y Cultura: Del Homo Sapiens Sapiens al Homo Amantis. Universidad de Málaga.
Meijer. C. (2002). Integración en Europa: Disposiciones Relativas a Alumnos con Necesidades Especiales. Tendencia en 14 países europeos. Madrid: Real Patronato de Prevención y de Atención a Personas con Minusvalía.
MINEDUC (2005). Política de educación especial, nuestro compromiso con la diversidad. Santiago: Serie Bicentenario.
Ministerio de Educación y Ciencias de España (2001). Detección de las N.E.E. España: Ministerio de Educación y Ciencias de España.
UNESCO (1994). Declaración y Marco de Acción de la Conferencia Mundial sobre Necesidades Educativas Especiales: Acceso y Calidad. Salamanca: UNESCO.
UNESCO, UNICEF & Fundación HINENI (2003). Cada escuela es un mundo, un mundo de diversidad. Experiencias de integración educativa. Santiago: Diagrama Ltda.
Van Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la educación común. Santiago: Andros Ltda.
Linkgrafía
Aguilar, Luis (1991). El informe Warnock. Consultado el 02-02-2007 en http://wzar.unizar.es/acad/fac/egh/educa/jlbernal/warnok.html.
Arnaiz, P. Educar en y para la Diversidad. Consultado el 02-04-2007 en http://www.pasoapaso.com.ve/GEMAS/gemas 212.pdf.
Asamblea General de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Consultado el 02-03-2007 en http://www. un.org/spanish/aboutum/hrights.htm.
Blanco, R. Hacia el Desarrollo de Escuelas Inclusivas. Consultado el 01-12-2006 en http://www. unesco.cl/medios/bihlioteca/documentos/los docentes desarrollo escuelas inclusivas rosa blanco revista prelac español l.pdf.
Consultoría en estudios, asesorías y planificación en desarrollo local (2004). Estudio a nivel muestral de la calidad del proceso de integración educativa. Consultado el 20-03-2007 en http://biblioteca.mineduc.cl/documento/200703281940410.ResumeneiecutivoEstudioMuestral.pdf.
Duk, C. (1999). Las adaptaciones Curriculares: Una estrategia de individualización de la enseñanza. Consultado el 10-03-2007 en http://es.geocities.com/teoriaadap taciones/adaptaciones.pdf.
EDUCARED (2002). "Integración". Consultado el 30-03-2007 en http://www.educared.cl/educared/hojas/articulos/detallearticulo.jsp?artieulo=10582&repositorio=58&pagina=5&idapr=50 613 esp 4 .
Grajales, T. (2000). El origen de una investigación. Consultado el 13-06-2007 en http://www.umce.cl/publicaciones/mie/mie modulo4.pdf.
Labarca. A. (2001). Los métodos de investigación aplicados a las ciencias de la conducta. Consultado el 08-01-2007 en http://www.umce.cl/publicac iones/mie/mie modulo4.pdf.
Martín, E. (1998). Las adaptaciones curriculares en la Educación Primaria. Consultado el 13-02-2007 en http://www.brujulaeducativa. Com/diversidad/adaptacion.
MINEDUC (1999). Orientaciones Proyectos de Integración. Consultado el 19-02-2007 en http://bibliotecadigital.ucentral.cl/doeumentos/ministerio.pdf/int escolar 1999/inl escolarl999.pdf.
MINEDUC (2003). Orientaciones Proyectos de Integración. Consultado el 21-02-2007 en http://www.mineduc.cl/biblio/documento/orientaciones2003.pdf.
Núñez. I. (2004). La Identidad de los Docentes. Consultado el 03-19-2007 en www.piie.cl/documentos/doeumento/idcntidad docente ampliada.pdf.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1994). Declaraciónde Salamanca y Marco de acción para las N.E.E. Consultado el 12-14-2006 en htip://www,unesco.org/education/pdf/SALAMA S.PDF.
Ruiz, A. (2004). El Compromiso y la Participación del Maestro de la Escuela Común en la Integración de Niños. Consultado el 04-05-2007 en http://www.pasoapaso.com.ve/GEMAS/gemas_185.htm.
Stramiello, 1. (2002). Ilustración y Educación en una Época de Revoluciones. Consultado en 12-10-2006 en http://ideasapiens.blogsmedia.com /filosofia.sxx/feducacion/hist%20educ.II_la._%20ilustracion.htm.