Main Article Content
May 22, 2023
Abstract
In this paper are presented some reflexions from a curriculum critic perspective, about the demands that troubled who construct curriculum in the higher education, when is implemenled y developed MECESUP program (Programa de Mejoramiento de la Calidad y la Equidad de la Educación Superior) Under the context of deep unevenness in the quality of social benefils - according to the uneven salary of people - with a population that grows oíd and the production and the accelerated outdating of disciplinary knowledge who demands the permanent checking of contents - the academics who construct curriculum face this complex scenery. In this context are mix and confuse the historical and emergent demands of people, the interest of collectives such us the university, the enterprise, and the State - that promote the adscription to a model of development of professionals since Based Competencies Curricular Model. This multiplicity of demands, determines that the curricular builders take decisión that privilege some and doing so, mobilize their interest and ideologies for the selection and organization for the plans of study. Is not just revealed in the contents, but in the means of doing, being and living in the world. This situation allows to position the process of curricular construction in a space key for the promotion of social change or the persistence of unevenness.
References
Barnett, R. (2001). Los límites de las competencias (la. ed.) Barcelona, España: Gedisa.
Brunner, J.J.; Elacqua, G.; Tillett, A.; Bonnefoy, J.; González, S.; Pacheco, P. Salazar, F. (Castell, M. (2005). Globalización, desarrollo y democracia: Chile en el contexto mundial. (la.ed.) Santiago: Fondo de cultura económica.
Contreras, D. (1998). Distribución del ingreso en Chile. Nueve hechos y algunos mitos [versión electrónica] Perspectivas, 2 (2): 331 - 332.
Femada, D. (2004). Perspectivas y enfoques curriculares: la necesidad de una nueva organización. En Problemáticas del currículo educacional, hoy. (la. ed. pp. 29-58) Santiago, Chile: Universidad Arcis.
Giroux, H. (1997). Teoría de la resistencia en educación. (3a. ed.) México: Siglo XXI.
Gobierno de Chile (s.f.). Galería de presidentes. Recuperado el 10 de abril de 2007 del sitio
web del Gobierno de Chile: http://www.presidencia.cl/view/viewGaleriaPresidentes_gob.asp?id= 1 &seccion=Galeria%20Presidentes
Grnndy, Sh. (1991). Producto o praxis del currículum. Madrid:Morata, 278.
Instituto Nacional de Estadísticas (INE). Anuario de estadísticas vitales 2003. Recuperado el 19 de abril de 2006 del sitio web institucional http://www.ine.cl/ine/canales/chile_estadistico/demografia_y_vitales/estadisticas_vitales/estadisticas_vitales.php
Jiménez, G. (2003). Algunos de los movimientos de larga duración que operan en Chile: movimientos de población y equidad. En Corporación Participa, Seminario La universidad construye país, la responsabilidad social de la Universidad de cara al Chile del 2010. (1a ed., pp. 16-34) Santiago de Chile: Proyecto Universidad construye país.
Kaluf, C. (2004). Marco general sobre formación profesional y criterios para la evaluación de competencias. Reflexiones sobre competencias y educación. En CINDA, Competencias de egresados universitarios. (Ia. ed.) Santiago: Chile.
Lundgren, U. (1992). Teoría del currículo y escolarización. (s.n) Madrid, España: Morata.
Mateo, J. (2000). La evaluación del currículo. En: La evaluación educativa, su práctica y otras metáforas, (1a. ed. pp. 125-159). Barcelona, España: ICE Universitat Barcelona - Horsori.
MECESUP (s.f.). Recursos adjudicados en pregrado por año y área de concurso. Programa MECESUP 1999-2004. Recuperado el 10 de abril de 2007 del sitio web de MECESUP: http://www.mecesup.cl/mecesupl/foment/Estadistica/Estadisticas_FC_Adj_Pregrado_l 999-2004.xls
Ruiz, J. (2000). Teoría del currículo: diseño, desarrollo e innovación curricular. (2a. ed.) Madrid: España, Editorial Universitas, S.A.
Ruiz-Tagle, J. (2003) Algunos de los movimientos de larga duración que operan en Chile: globalización e incorporación de la mujer al mercado del trabajo. En Corporación Participa, Seminario La universidad construye país, la responsabilidad social de la Universidad de cara al Chile del 2010. (1a ed., pp. 35-43) Santiago de Chile: Proyecto Universidad construye país.
Sánchez, M. (2001). Diseño curricular y educación intercultural bilingüe. Pensamiento educativo, 29 (3) 341 -358.
Silva, T. (2001). Espacios de identidad, nuevas visiones sobre el currículum. Barcelona: Octaedro, 190 p.
Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata, 319 p.