Main Article Content
Published:
May 22, 2023
May 22, 2023
Keywords:
Competencies, Intelligence, Knowledge, Curriculum, Capabilities.
Abstract
Knowledge society requires that the school is reformed form a socio-cognitive paradigm. This leads to the revisión of historical concepts such as curriculum, competencies, intelligence, curricular planning, capabilities and valúes, knowledge, curriculum design. The basic axiom is that contents (knowledge) and methods (doings) are a means to develop capabilities (mental tools) and valúes (affective iones).
How to Cite
Román Pérez, M. (2023). A new curriculum for knowledge society. From a school that teaches to a school that learns: de la escuela que enseña a la escuela que aprende. Educational Perspectives Magazine (REPED), (8), 91–105. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2583
References
Argyris, C. (2002). Sobre las organizaciones que aprenden. México: Oxford.
Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Madrid: La Muralla.
Brooking, A. (1997). El capital intelectual. Madrid: Díaz de Santos.
Dixon, N.M. (2001). Conocimiento común. México: Oxford.
Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid:Taurus.
Harvard Business Review (2000). Gestión del conocimiento. Bilbao: Deusto.
Harvard Business Review (1999). Gestión de la incertidumbre. Bilbao: Deusto.
Honeycutt, J. (2001). Así es la gestión del conocimiento. Madrid: Díaz de Santos.
Huang, K. (2000). Calidad de la información y gestión del conocimiento. Madrid: Díaz de Santos.
Levy-Leboyer, C. (2003). Gestión de competencias. Barcelona: Ed.2000.
López Rupérez, F. (2001). Preparar el futuro. La educación ante los desafíos de la globalización. Madrid: La Muralla.
Mayo, A. y Lank, E. (2000). Las organizaciones que aprenden: Una guía para ganar ventaja competitiva. Barcelona: Gestión 2000.
Michaels, E.; Hanfield-Jones, H. y Axelrold, B. (2.001). The warfortalent. Boston: Harvard Business School Press.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios de la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1999). La organización creadora del conocimiento. México: Oxford.
Ocde (2000). Société du savoir et gestión des connessances. París: OCDE.
Pricogine, I. (1996). La fin des certitudes. París: Odile Jacob.
Román, M. (2005). Sociedad del Conocimiento y Refundación de la escuela desde el aula. Madrid: Eos.
Román, M. (2006). Aprenderá aprender en la sociedad del conocimiento. Santiago de Chile: Arrayán. (2a Ed.)
Román, M. (2006). Capacidades y valores como objetivos en la sociedad del conocimiento. Santiago de Chile. Arrayán.
Román, M. y Diez, E. (1999). Aprendizaje y currículum: Una Didáctica socio-cognitiva aplicada. Madrid: Eos.
Román, M. y Diez, E. (2001). Conceptos básicos de las Reformas Educativas iberoamericanas. Un modelo de aprendizaje - enseñanza. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Román, M. y Diez, E. (2005). Diseños Curriculares de Aula en la Sociedad del Conocimiento. Madrid: Eos.
Román, M. y Diez, E. (2006). La inteligencia escolar. Una nueva teoría para una nueva sociedad. Santiago de Chile: Arrayán.
Roos, J. et al. (2000). Capital intelectual. Barcelona: Paidós.
Senge, P. M. (1999). La quinta disciplina. Barcelona: Granica.
Sullivan, P. H. (2001). Rentabilizar el capital intelectual: Técnicas para optimizar el valor de la innovación. Barcelona: Paidós.
Tedesco, J.C. (1995). El nuevo pacto educativo. Madrid: Anaya.
Tissen, R. (2000). El valor del conocimiento. Madrid: Díaz de Santos.
Bolívar, A. (2000). Los centros educativos como organizaciones que aprenden. Madrid: La Muralla.
Brooking, A. (1997). El capital intelectual. Madrid: Díaz de Santos.
Dixon, N.M. (2001). Conocimiento común. México: Oxford.
Giddens, A. (2000). Un mundo desbocado. Los efectos de la globalización en nuestras vidas. Madrid:Taurus.
Harvard Business Review (2000). Gestión del conocimiento. Bilbao: Deusto.
Harvard Business Review (1999). Gestión de la incertidumbre. Bilbao: Deusto.
Honeycutt, J. (2001). Así es la gestión del conocimiento. Madrid: Díaz de Santos.
Huang, K. (2000). Calidad de la información y gestión del conocimiento. Madrid: Díaz de Santos.
Levy-Leboyer, C. (2003). Gestión de competencias. Barcelona: Ed.2000.
López Rupérez, F. (2001). Preparar el futuro. La educación ante los desafíos de la globalización. Madrid: La Muralla.
Mayo, A. y Lank, E. (2000). Las organizaciones que aprenden: Una guía para ganar ventaja competitiva. Barcelona: Gestión 2000.
Michaels, E.; Hanfield-Jones, H. y Axelrold, B. (2.001). The warfortalent. Boston: Harvard Business School Press.
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios de la educación del futuro. Barcelona: Paidós.
Nonaka, I. y Takeuchi, H. (1999). La organización creadora del conocimiento. México: Oxford.
Ocde (2000). Société du savoir et gestión des connessances. París: OCDE.
Pricogine, I. (1996). La fin des certitudes. París: Odile Jacob.
Román, M. (2005). Sociedad del Conocimiento y Refundación de la escuela desde el aula. Madrid: Eos.
Román, M. (2006). Aprenderá aprender en la sociedad del conocimiento. Santiago de Chile: Arrayán. (2a Ed.)
Román, M. (2006). Capacidades y valores como objetivos en la sociedad del conocimiento. Santiago de Chile. Arrayán.
Román, M. y Diez, E. (1999). Aprendizaje y currículum: Una Didáctica socio-cognitiva aplicada. Madrid: Eos.
Román, M. y Diez, E. (2001). Conceptos básicos de las Reformas Educativas iberoamericanas. Un modelo de aprendizaje - enseñanza. Santiago de Chile: Andrés Bello.
Román, M. y Diez, E. (2005). Diseños Curriculares de Aula en la Sociedad del Conocimiento. Madrid: Eos.
Román, M. y Diez, E. (2006). La inteligencia escolar. Una nueva teoría para una nueva sociedad. Santiago de Chile: Arrayán.
Roos, J. et al. (2000). Capital intelectual. Barcelona: Paidós.
Senge, P. M. (1999). La quinta disciplina. Barcelona: Granica.
Sullivan, P. H. (2001). Rentabilizar el capital intelectual: Técnicas para optimizar el valor de la innovación. Barcelona: Paidós.
Tedesco, J.C. (1995). El nuevo pacto educativo. Madrid: Anaya.
Tissen, R. (2000). El valor del conocimiento. Madrid: Díaz de Santos.