Main Article Content

Published:
Jun 1, 2023
Keywords:
Initial formation, Educative innovation, Rationality, Reflexive Processes.

Abstract

The next research is interpretative and it is leaded to show the knowledge the students of Biology and Natural Sciences Education Programme develops from the use of blogs as a place to register systematic observations and reflections. This experience is set in a progressive teaching training context, having as theoretical references, the relationship between formal and practical knowledge, as well as reflexive levels.
A qualitative analysis was developed. The knowledge about certain moments in a class and the types of rational thoughts, which are present in reflexive processes of the students are taken to be analysed. The way towards interpretative rationality and previous teaching reflexive experiences are taken into account. On the other hand, the knowledge about practice plays a very important role, since it leads to a transformation of students’ beliefs and it encourages reflexive processes. Thus, furthermore, an early construction of their own representation as a professional able to find solution to real problems, to think about them, making the best decisions for the school context.

Alejandra Nocetti de la Barra
Gladys Contreras Sanzana
How to Cite
Nocetti de la Barra, A., & Contreras Sanzana, G. (2023). Reflexión en el contexto de prácticas progresivas de la carrera de pedagogía en educación media en biología y ciencias naturales de la Universidad Católica de la Santísima Concepción. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (9), 17–27. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2586

References

Beas, J., Gómez, V., Thomsen P., Carranza, D. (2004) Práctica Reflexiva y cambio cognitivo del profesor. Boletín de investigación Educacional 19 N° 1 Facultad de Educación.
Canfux, V. (2002) La formación de profesores según la concepción de la pedagogía que se sustenta en el enfoque cognitivo. Revista Cubana de Educación Superior, N° 2
Domingo J. (1999) Técnicas para el desarrollo personal y formación del profesorado. Universidad del Deusto, España.
Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata, S.
Marcelo, C. (2002) Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación. Vol. 12 Núm. 2 (2001) 531-593
Martín, F. (1999) Didáctica ante el tercer Milenio. Madrid: Síntesis.
Mayer, R. (2004) Psicología de la educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Madrid: Pearson Educación. S.A.
Muñoz, J., Quintero, J., Munévar, R. (2001). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Nocetti. A., Mendoza, M., Contreras, G., Sanhueza, K., Herrera, S., (2005) Prácticas iniciales de la carrera de Pedagogía en universidades chilenas desde la perspectiva de sus actores. Visiones de la Educación 8: 109-119. ISSN 0718-0888
Paukner, F. (2005) La reflexión sobre la práctica. Una aproximación pedagógica. Boletín de Educación 36:23-42.
Pasmanik, D. (2005) Las prácticas pedagógicas en el aula como punto de partida para el análisis del proceso de enseñanza-aprendizaje: un estudio de caso en la asignatura de Química. Estudios Pedagógicos XXXI. N°; 71-97
Sanjurjo L. (2002). La formación práctica de los docentes. Reflexión Acción en el aula. Argentina: Editorial Homo Sapiens.
Stenhouse, L. (1998). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Ediciones Morata, S. L.
Santos Guerra M. (2001). Enseñar o el oficio de aprender. Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Villalta, P. (2006) Construcción de la práctica Pedagógica del docente en la sala de clase. Algunos elementos para la innovación. Revista Investigaciones en Educación, Vol. VI, N° 1: 47-58

Article Details