Main Article Content

Published:
Jun 1, 2023
Keywords:
Formation, Pedagogic model of formation, ICT.

Abstract

It is reflected in the sector of teachers that they don’t show a very favorable attitude to the ICT, in many cases, because of the weakness with which the topic has been worked in its initial formation, which would be impeding the progress of the conception of a new model of leaming with ICT. This puts in the focus of the discussion, as a problem, the question: How is the formation in the contexts with the technology? And how is the ICT re-meant by the teachers when they take it to its practice, to the plan of studies and to the classroom, to come closer to pedagogic model of formation with ICT?

Guillermo Arancibia Canales
How to Cite
Arancibia Canales, G. (2023). Formación contextualizada de profesores y estudiantes de FID: Formar formándose con TIC. Educational Perspectives Magazine (REPED), (9), 303–313. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2613

References

Almeida, M.E. O computador na escola: contextualizando a formacao de professores. Sao Paulo, 2000. Tese de Doutorado - Programa de Pós-graduacao em Educagáo: Currículo, Pontificia Universidad Católica de Sao Paulo.
Arancibia, G. Formacao de professores presencial-virtual: lógica concéntrica no desenvolvimiento profissional e humano, trajetória pessoal, profissional e interdisciplinar do professor. Sao Paulo, 2007. Tese de Doutorado - Programa de Pós-graduagao em Educagáo: Currículo, Pontificia Universidad Católica de Sao Paulo.
Area, M. Qué aporta Internet al cambio pedagógico en la educación superior? In Perez, R. (Coord). Redes multimedia y diseños virtuales. Actas III Congreso Internacional de Comunicación, Tecnología y Educación. Universidad de Oviedo, Septiembre, 2000. Pág. 128-135.
Arredondo, M. et al. Aproximación etnográfica en la introducción de nuevas tecnologías de información y comunicación en dos escuelas rurales del centro sur de Chile. Santiago: [s.n.], 2002. Disponible en: . Acceso: 05/05/2005.
Baranauskas, C. et al. Urna taxonomía para ambientes de aprendizado baseado no computador. In: Valente, J.A.(Org.) O Computador na sociedade do conhecimento. Campiñas, SP: UNICAMP- NIED, 1999.
Brunner, J.J.; Elacqua, G. Informe capital humano en Chile. Santiago: Escuela de Negocio - Universidad Adolfo Ibáñez, 2003.
Castells, M. A sociedade em rede. A era da infonnaqao: economía, sociedade e cultura, vi. Sao Paulo: Paz e Terra S.A., 2001.
CIDE-IGT. Informe final: evaluación en profundidad red tecnológica educacional Enlaces. Ministerio de Educación. Santiago: Universidad Alberto Hurtado, 2004.
ENLACES. Publicación del centro de educación y tecnología del ministerio de educación de Chile. Santiago: [s.n.], 2005. Disponible en: . Acceso: 15/06/2005.
Kensky, V.M. Tecnologías e ensino presencial e á distáncia. Campiñas, SP: Papirus, 2003. (Serie Prática Pedagógica).
Marcelo, C. El cambio educativo como objeto de estudio: El uso del conocimiento para la mejora de la escuela. In A. ESTEBARANZ (Ed.). Construyendo el Cambio : Perspectivas y Propuestas de Innovación Educativa. Sevilla. Secretariado de Publicaciones, 2000.
Martínez, H. El impacto de las tecnologías de información y comunicación en la formación inicial y el desarrollo profesional: la experiencia de la red Enlaces del Ministerio de Educación de Chile. MINEDUC. 2005.
MINEDUC-Enlaces. Competencias TIC en la profesión docente. Publicación Ministerio de Educación de Chile, 2007.
OCDE. Reviews ofnational policies for education: Chile. [S.I]: Ed. OCDE, 2004.
Prado, M.E. Educagáo a distancia e formacáo do professor: redimensionando concepgoes de aprendizagem. Sao Paulo, 2003. Tese de Doutorado - Programa de Pós-graduacao em Educa$ao: Cumculo da Pontificia Universidad Católica de Sao Paulo.
Schón, D. El profesional reflexivo: cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidos, 1998.
Valente, J.A. Mudanzas na sociedade, mudanzas na educagáo: ofazere o compreender. In: Valente, J.A.(Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campiñas, SP: UNICAMP- NIED, 1999 a, p. 40-41.
Análise dos diferentes tipos de software usados na educagáo. In: Valente, J.A.fOrg.). O computador na sociedade do conhecimento. Campiñas, SP: UNICAMP- NIED., 1999 b, p. 107-109
Formagáo de professores: diferentes abordagens pedagógicas. In: Valente, J.A.(Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campiñas, SP: UNICAMP- NIED, 1999c. p. 141-143.
Por que o computador na educagáo . In: Valente, J.A. (Org.). Computadores e conhecimento: repensando a educagáo. Campiñas, SP: UNICAP-NIED, 1998. p. 40,46.

Article Details