Main Article Content

Published:
Jun 16, 2023
Keywords:
Educational Scenarios, Quality Education, Teacher Training, Educational Complexity, Pedagogical Knowledge, Teacher Professionalism.

Abstract

This article tries to establish a practical/theoretical reflection about the “pedagogical knowledge” which should be inserted in programs of teacher training, with the aim of contributing to the training of an educational professional who develops educational quality with their future students.
In order to initiate this reflection, we start from two previous considerations which, to our understanding, sitúate the processes of teacher training in Chile. These are related to the political/ educational scenarios which are installed in our society with the social movement of secondary school students, since May 2006, and to the political and institutional backgrounds which have to be taken into account in our country when we want to effectively improve the quality of public education.

Rolando Pinto Contreras
How to Cite
Pinto Contreras, R. (2023). Necessary pedagogic al knowledge for the development of a quality education with equity. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (6), 35–45. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2628

References

Bamett, R. (2001). Los límites de la competencia. El conocimiento, la educación superior y la sociedad. Editorial GEDISA, Barcelona (España).
Díaz, T. (2006). “Las relaciones pedagógicas profesor - estudiantes como configuradoras de escenarios curriculares intra-aulas”. Tesis para optar al Grado de Doctor en Ciencias de la Educación. Facultad de Educación, PUCCH; Santiago (Chile).
Dumston, J. (2003) El capital social campesino en la gestión del desarrollo rural. Diadas, equipos, puentes y escaleras. CEPAL, Santiago (Chile).
Espinoza, O. (2004). “Prácticas de contextualización curricular de docentes de Lengua Castellana y Comunicación en NM1”. Tesis para optar al grado de Magíster en Ciencias de la Educación, mención Currículo, Facultad de Educación, PUCCH.
Facultad de Educación. Pensamiento Educativo, Vol. 36, 2005, Revista de la Facultad de Educación, PUCCH; Tema: “La problemática de las competencias en la perspectiva de la calidad de la educación.
Freiré, P. (1998). Pedagogía de la Autonomía. Siglo XXI Editores S.A., México.
Lander, E. (2005). Compilador: La colonialidad del saber: euro centrismo y Ciencias Sociales. Perspectivas Latinoamericanas. CLACSO Libros, Buenos Aires (Argentina).
Lechner. N. (2002) Las sombras del mañana. La subjetividad de la política. LOM Ediciones, Santiago (Chile).
Martínez Bonafé, J. (2005). “La formación del profesorado y el discurso de las competencias”. En: Pensamiento Educativo, Vol. 36, Op.cit. págs. 156 a 171.
Pinto Contreras, R. (2005). “El docente como profesional del Currículo”. En: Revista Extramuros, N°4, Revista de la UMCE, Santiago (Chile).
Pinto, R. y Equipo (2002). Cultura Curricular Institucional y Descentralización del Currículo Escolar. Un estudio comparativo de las condiciones que favorecen o/y dificultan la elaboración de Planes y Programas de Estudios propios por los Centros Educativos. Proyecto FONDECYT N° 1000315/2000-2002.
Pinto, R. y Equipo (2005). Factores que intervienen en los procesos de contextualización de los Planes y Programas de Estudios. Estudio Comparativo. Proyecto FONDECYT N° 1030922/ 2003-2005.
Pinto, R. y Equipo (2007). Elaboración de una estrategia de contextualización curricular con Directivos y Docentes de Centros Educativos, en tres Comunas de Santiago. Proyecto financiado por Facultad de Educación, PUCCH.

Article Details