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Published:
Jan 9, 2025
Keywords:
Keywords: Ethics, Education, family, values.

Abstract

Ethics is part of the comprehensive training of citizens as a social commitment of the academy in the 21st century. Therefore, students, teachers, managers and families are active subjects of change and propose or contribute knowledge for new pedagogical strategies, with new concepts and perspectives for divergent generations, to form tolerant, critical, participatory and purposeful people in well-being of multiculturalism. This article is based on some recognized authors, and especially, it aims to reflect on the thinking and acting in the daily lives of children and young people, as well as the integral function of the academy and the family. An investigation is carried out with a qualitative approach from observation, surveys and interviews, to discuss the objective of the ethics chair in schools and colleges and present conclusions and recommendations as a contribution to the training of citizens in rural educational institutions in Colombia.


Keywords: Ethics, Education, family, values.


 

Claudia Cristina Grajales Bolivar
How to Cite
Grajales Bolivar, C. C. (2025). The THE CONTRIBUTION OF ETHICS TO RURAL EDUCATION OF THE XXI CENTURY IN THE NORTH OF ANTIOQUIA, COLOMBIA.: La educación del siglo XXI. Contextos: Estudios De Humanidades Y Ciencias Sociales, (54), 69–98. Retrieved from http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/2789

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References

Sartre (1990) dijo: “El hombre se hace, no está todo hecho desde el principio, se hace al elegir su moral, y la presión de las circunstancias es tal, que no puede dejar de elegir una. No definimos al hombre sino en relación con un compromiso.” (p. 60).
la fenomenología de Husserl (citado por García, A. 2000) afirma que:
“La fenomenología está en la dinámica que le imprime al sujeto, ahora el sujeto no espera ser afectado por los objetos del mundo, sino por el contrario, el sujeto constituye esos objetos y le da sentido al mundo. Otro aspecto importante es que el sujeto trascendental ya no es un sujeto anónimo, éste es un sujeto activo que constituye el mundo, que tiene una responsabilidad con ese mundo y un compromiso histórico con la humanidad” (p. 42).
Lampierre (2003) afirma: “La educación de la persona, del ciudadano, no se hace solamente en la escuela, también se realiza en la familia y en los grupos de ocio formales o informales”. (p.204).
Gallegos (2001) cuando dice:
“La educación holística, no sólo forma al individuo de manera integral, también como su nombre lo indica holo- significa todo, -istico significa relación, por lo tanto debe estar acompañado de una mente abierta y unificadora no reductora, capaz de concebir el conocimiento, la persona y su entorno como todo”.

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