Main Article Content

Published:
Nov 26, 2024
Keywords:
Intellectual skills
formation
principie of conservation of matter
States of aggregation of matter
recently admitted students

Abstract

This study focused on certain intellectual skills of students recently admitted to the University, regarding the Principie of Conservation of Matter and its States of Aggregation, which are key pillars in the building of knowledge of the interpretation of the physical and/or Chemical processes. With such aim, a diagnostic test was administered on the basis of the particle model for matter. The analysis of results showed that students encountered serious difficulties in the management
of the skills assessed, mainly from the symbolic microscopic viewpoint, when it comes to microscopio/ macroscopic relationships, which results in an obstacle for the understanding of the contents specified.

Carlos Avalis
Héctor Odettli
How to Cite
Avalis, C., & Odettli, H. (2024). VALORACION DE HABILIDADES SOBRE EL PRINCIPIO DE CONSERVACIÓN Y ESTADOS DE AGREGACIÓN DE LA MATERIA. Chilean Journal of Scientific Education, 6(1). Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/3006

References

Beltrán, J. Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Psicología Evolutiva y de la educación. Editorial Síntesis. Madrid. 1998

Benarroch, A. El desarrollo cognitivo de los estudiantes en el área corpuscular de la materia. Enseñanza de las Ciencias, 18 [2], p.235-246, 2000

Braslavsky, C. La educación Secundaria ¿Cambio ó inmutabilidad?. Editorial Santillana. Buenos Aires, 2Ó01.

Furio, C., Furio, C. Dificultades conceptuales y epistemológicas en el aprendizaje de los procesos químicos. Educación Química 11 [3]. p.300- 308, 2000.

Habilidades para la vida a través de la educación científica. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia ya Cultura. OREALC, 2004.

Novak, J.D., Gowing, D.B. Aprendiendo a aprender. Editorial Martinez Roca S.A. Barcelona. España. 1998.

Oliva Martínez, J. M. Algunas reflexiones sobre las concepciones alternativas y el cambio conceptual. Enseñanza de las Ciencias. 17 [1]. P.93- 107, 1999.

Pozo, J.Teorías Cognitivas del Aprendizaje. Tercera parte: Aprendizaje por reestructuración. Capítulo VII: Teorías de la Reestructuración. 5o Edición. Morata. Madrid. España. 1997

Pozo, J.L., Gómez Crespo, M.A. Aprender y enseñar ciencia. 3o Edición. Morata. Madrid. España, 1998.

Article Details

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.