Main Article Content

Published:
Oct 19, 2022
Keywords:
Cultura, Cultura Juvenil, Cultura Escolar, Conflicto De Ideas, La Formalidad, La Informalidad, Currículo Oculto, Violencia Simbólica

Abstract

Chilean students do not enjoy their schools because they have to leam a culture that does not pertain to their idiosyncrasy. The Chilean system of education prefers to adopt a neutral identity which belongs to general culture and does ignore the processes of culture. Attainment from natural processes or societal environment, so processes like inculturation, acculturation and transculturation are generally ignored by teachers in the classroom. This generates a conflict between students and the teachers in the classroom. This Critical essay suggests that teachers and the general system of education in Chile take into consideration youth culture and incorpórate it in school programmes. 

George Serracino Calamatta.
How to Cite
Serracino Calamatta., G. (2022). Aculturación, transculturación, inculturación en el aula. Educational Perspectives Magazine (REPED), (10), 159–164. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2239

References

Aguirre Beltrán, Gonzalo 1957 El Proceso de Aculturación. México Universidad Autónoma de México-

Apple, Michael 1979 (1986) Ideología y Cumculo. Madrid. Akal.

Baeza, Jorge 2001 El oficio de ser alumno, en jóvenes de liceo de sector popular. Santiago. Universidad Católica Cardenal Raúl Silva Henríquez.

Bourdieu. Pierre, Jean-Claude Passeron 2003 La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid Editorial Popular.

Cerda, Ana María, Jenny Ásale, Florencio Ceballos, Rodrigo Sepúlveda 2000 Joven y Alumno: ¿Conflicto de Identidad? Lom Piie- Santiago.

Dubet, Francois, Danilo Martuccelli 1997 En la escuela Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires, Editorial Losada-

López, Gabriela, Ásale Jenny, Elisa Neumann 1991 La Cultural Escolar ¿Responsable del Fracaso? Santiago Piie.

Article Details