Main Article Content
Apr 20, 2023
Abstract
An interpretative analysis of the discourse that students of Education produce has revealed that the constitution as subjects of this group of students and their professional training process are influenced by the configuration o f a specifíc psychological and social space. This space is made up of the meanings that the students construct about the training centre. It is in such representations that the students would create their positioning as subjects in the area of social relations of the training centre and probably also in other educational organisations of which they have taken part or will take part in the near fiiture as teachers.
References
Bemstein, Basil. (1997). La Estructura del Discurso Pedagógico. Ediciones Morata: Madrid.
Cárdenas, Ana. (2001). Estudio Comprensivo del Discurso de Estudiantes de Pedagogía: su voz y el proceso de formación docente. Tesis para optar al grado de Magíster en Investigación Educativa. Universidad Academia de Humanismo Cristiano.
Coll, César. (1991). Aprendizaje Escolar y Construcción del Conocimiento. Ed. Paidós. Buenos Aires.
Coll, César y Javier Onrubia. (1998) A Construyo de Significados Compartilhados en Sala de Aula: Atividade Conjunta e Dispositivos Semióticos no Controle e no Acompanhamento Mútuo entre Professor e Alunos. En Ensino Aprendizagem e Discurso em Sala de Aula. Aproximares ao estudo do discurso educacional. Comp. Coll, Cesar y Edwards Derek. Ed. ArtMed. Puerto Alegre, p.p. 75 - 104.
Gysling, Jacqueline. (1994). Formación de Profesores de Enseñanza Media: ejes centrales de transformación de los modelos de formación. Revista Pensamiento Educativo. Vol. 14, I° semestre. Facultad de Educación. Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago.
Freire, Paulo. (1971). ¿Extensión o Comunicación? ICIRA: Santiago de Chile.
Imbemón, Francisco. (1994a) La Formación del Profesorado. Ediciones Paidos: Barcelona.
Imbemón, Francisco. (1994b) La Formación y Desarrollo Profesional del profesorado. Hacia una Nueva Cultura Profesional. Ed. Grao. Barcelona.
Latorre, Antonio. (1992). El Profesor Reflexivo: un nuevo modelo de profesional de la enseñanza. Revista Investigación Educativa. N° 19. p.p. 5 1 -6 8 .
Listón, Daniel y Kenneth Zeichner. (1993). Formación del Profesorado y Condiciones Sociales de la Escolarización. Ediciones Morata. Madrid.
Pascual, Enrique y Eugenio Rodríguez. (1995). Formación de Profesores y Calidad de la Educación. En Teleseminario Iberoamericano. Calidad de la Educación. UNESCO/OREALC. Santiago.
Prieto, Marcia. (1998) Resignificando la Escuela: una tarea pendiente. Estudios Sociales. Corporación de Promoción Universitaria (CPU). N° 98, trimestre 4. Santiago, p.p 9 - 36.
Prieto, Marcia y Michael Fielding. (2000). Investigando con Alumnos: una experiencia de práctica democrática”. Revista Paideia. N° 28, octubre. Facultad de Educación. Universidad de Concepción. (En prensa).
Rudduck, Jean; Gwen Wallace y Julia Day. (1997). Students’ Voices: what can they tell us ‘partners in changes’? In Partners in Change: Shaping the Future. Ed. K Stoott and VN Trafford. London: Middlesex University Press.
Schütz, Alfred. (1993). La Construcción Significativa del Mundo Social. Introducción a la Sociología Comprensiva. Ed. Paidós. Barcelona.
Schütz, Alfred. (1974). El Problema de la Realidad Social. Amorrortu Editores. Buenos Aires.
Torres, Rosa María. (1993). Documento de trabajo: ¿Qué (y cómo) es necesario aprender? Necesidades básicas de aprendizaje y contenido curriculares. En Necesidades Básicas de Aprendizaje. Estrategias de Acción. UNESCO, IDRC. Santiago.
Wittrock, Merlin. (1989). La Investigación de la Enseñanza, I. Enfoques, Teorías y Métodos. Ed. Paidós. Barcelona.