Main Article Content
Apr 20, 2023
Abstract
The context of globalization is transforming the process of interaction both for individuáis and for institutions: Migrations within the third cycle tum an important group of students who are studying for a doctoral degree outside their own countries, into expatriates. The professionals who go abroad to specialize in their third cycle studies cause an effect on the societies they go to. Likewise, they are affected by this new society when they are not accepted. This study reveáis the institutional contexts the students encounter, as well as the objective and subjective life experiences of the students while they go through that process. This allowed to develop a Cultural Shock Model in order to understand and tackle with a sounder basis the conflicts of intercultural nature experienced by intemational students.
References
Chomsky N., Dieterich,H. (1996) La aldea global Buenos Aires: Txalaparta.
Fumham, A. y Bochner. S. (1986). Culture shock: Psychological reactions to unfamiliar environments. London: Methuen.
Gibson; Ivancevich; Donnelly. (1997). Las organizaciones. Comportamiento, estructura, procesos. México: Ediciones MC. Graw-Hill/Hirwin,
“Manual de Orientacao para Pesquisadores e Estudiantes Brasileros na Cataluña.2000/2001
Orberg, K. (1958). Choque de la cultura y el problema del ajuste en un nuevo ambiente cultural. Washington, D.C.
“Programa d’ integrado cultural i ciudadana per a estudiants estrangers”. Centre Universitari-BCU. 2000- 2001. Barcelona
Ramonet, I. (2000). “Impacto de la globalización en los países en desarrollo. Vivimos una segunda revolución capitalista, cuyo nombre es: globalización”. En Le Monde Diplomatique 27 de junio 2000.
Robbins, S. (1996). Comportamiento Organizacional. Teoría y Práctica. México:
Rodrigo Alsina, M. (1999). Comunicación Intercultural. Barcelona.: Antrophos
Strauss, A. Corvin, J. (1998). Basics ofQualitative Reserch. Techniques andProducerefor Developing Grounded Therory. California: Sage Publ¡catión.
Universitat de Barcelona (2000). Gabinet D’Avaluació i Innovació Universitaria, Vicerectorat de Docencia i Estudiants. Seguiment del procés d’inserció professional de les graduades i deis graduats. Promoció 95. Serie DI. Barcelona.