Main Article Content

Published:
May 22, 2023
Keywords:
Learning, Medialion, Resolution of Conflicts, Gender, Educational Practices.

Abstract

lt is known that the leaming’s in the classroom are based on the mediation. However, often an involunlary mediation of femininity and masculinily takes to learnings of resolution of conflicts in a violent form that you/they are expressed in fullness in the adolescence exists. At the present time, the relationships among genders are unequal and they put in relevance the discrimination and the gendcrs physical violence and symbolic toward women. The learning’s of resolution of conflicts begins in the first years of educalion and they are expressed in Ihe adolescence, being in the educational practices where the learning’s are mediated by the relationships between women and men. To sludy the génesis and the mainlenance of the learning’s of resolution of conflicts many give elemenis lo propose medialion strategies of these. This sponsored by quince propagating culture of peace and respect to the diversily. This report seeks lo express the preliminary results on an invesligalion about the mediation of resolution of conflicts among genders in the educational practices of Chilean secondary educalion.

Graciela Ezzatti San Martín
How to Cite
Ezzatti San Martín, G. (2023). Diagnóstico de la génesis y mantenimiento de los aprendizajes de resolución de conflictos entre géneros como vía para la creación de una cultura de paz, hallazgos preliminares: Strategies of resolution of conflicts among gender in education like via for a culture of peace. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (8), 69–76. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2581

References

Baeza, J. (2005). Métodos cualitativos de investigación en educación. Textos de lecturas requeridas Santiago: UMCE.
Bazdresch Parada, M. (1998). Síntesis sobre educación, Citado por ANN LOVERING DORR Y GABRIELA SIERRA “Revista de educación Época" N°7.
Berger, P.; Luckmann, T. (1993). La Construcción Social de la Realidad. Undécima reimpresión. Amorrortu Editores. Buenos Aires.
Burbridge, L. et al. en (1992). Cómo las escuelas estafan a las niñas. Un estudio de las principales investigaciones en torno a las niñas y la educación. Fundación Educativa de la AAUW. Wellesley Collage Center for Research on Women. Fundación Ford.
Gaviria Soto, J. (1999). El sexo y la clase social como determinantes de los intereses profesionales en alumnos de último curso de Secundaria, (documento www) http://www.mec.es/cide/
Gómez Bueno, C. et al. (2000). Identidades de género y feminización del éxito académico, (documento www) http://www.mec.es/cide/
González Luna, T. (1998). Educar para la democracia. En “Revista de educación Época" N°7.
Grañeras Pastrana, M. (1997). Catorce años de investigación sobre las desigualdades en educación en España, (documento www) http://www.mec.es/cide/
Green, R. (1997). “Atypical Ppsychosexual Development”. Traducción Palma.
Hernández Sampieri, Fernández Collado y Batista Lucio (2000). Metodología de la investigación. Buenos Aires: Me Graw Hill.
Quiñones Bergeret, A. (2002). Significado Social y Viabilidad Emocional Narrativa. Instituto de Terapia Cognitiva Inteco. Santiago, (documento www) www.inteco.cl/prt-nac/narrativ.num
Sánchez Fernández, S. (1997). Actitudes hacia la tolerancia y la cooperación en ambientes multiculturales. Evaluación y propuestas de intervención educativa, (documento http://www.mec.es/cide/
West C. y Zimmerman H. (1999). “Haciendo Género” en “Sexualidad, Género y Roles Sexuales”. Compiladoras Marysa Navarro y Catherine R. Stimpson. Editorial Fondo de Cultura Económica.

Article Details