Main Article Content

Published:
Jul 4, 2025
Keywords:
estereotipos de género
brecha de genero
STEM
Inequidad

Abstract

Background: In mathematics education, gender bias in the STEM approach refers to the inequalities and gender stereotypes that can influence the participation and performance of girls and women in STEM fields, such as mathematics, limiting their opportunities and achievements. Objectives: To identify the presence or absence of gender bias in STEM and interdisciplinary tasks proposed in mathematics textbooks used in secondary education in Chile. Design: A qualitative methodology based on content analysis was employed. Setting and participants: A total of 735 tasks from four textbooks used by students were analyzed. Data collection and analysis: Through content analysis, STEM and interdisciplinary tasks were first identified. Then, categories such as gender, life stages, language, and grammar were applied to analyze the content of these tasks. These categories were applied to both the text and images of the tasks. Results: The textbooks show a prevalence of male representations in the tasks, as well as an underrepresentation of childhood. There is also a predominance of scientific contexts and the use of universal masculine and epicene terms. Conclusions: The findings highlight the lack of equitable gender representation in STEM and interdisciplinary tasks, resulting in omissions of both men and women, as well as gender diversity.

Karina Vilches-Ponce
Darlis Panqueban
Jaime Huincahue-Arcos
Mariana Lázzaro-Salazar
Author Biographies

Karina Vilches-Ponce, Facultad de Ciencias de la Ingeniería, Universidad Católica del Maule

Profesora Auxiliar de la Facultad de Ciencias Básicas, Universidad Católica del Maule, Chile,
donde
desarrolla investigaciones en contextos interdisciplinarios aplicando modelos matemáticos
para resolver problemas de la computación y la biología. En colaboración con expertos en
didáctica y educación matemática, ha desarrollado investigaciones sobre diseños didáctico y
el espacio de trabajo del matemático en un ambiente interdisciplinar. También es
Investigadora del Laboratorio de Investigaciones Tecnológicas en Reconocimiento de Patrones
(LITRP, www.litrp.cl).
Formación académica:
1. Doctora en Ciencias de la Ingeniería mención Modelación Matemática (Universidad de
Chile)
2. Docteur et Sciences Mathematiques (Université Sorbonne)
3. Magister en Matemática (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso)
4. Licenciada en Matemáticas (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso)

Darlis Panqueban, Doctorado en Didáctica de las Matemáticas, Universidad Católica del Maule

Doctoral student in the Mathematics Didactics program at Universidad Católica del Maule, developed this work under the guidance of Professor Vilches and in collaboration with Professors Huincahue and Lazzaro to obtain her Master’s degree in Mathematics Didactics.

Academic Background:

  • PhD Student in Mathematics Didactics (Universidad Católica del Maule)
  • Master’s in Mathematics Didactics (Universidad Católica del Maule)
  • Mathematics Teacher

Jaime Huincahue-Arcos, Centro de Investigación y Estudios Avanzados del Maule (CIEAM) de la Vicerrectoría de Investigación y Postgrado, Universidad Católica del Maule (Chile)

PhD in Mathematics Didactics from Pontificia Universidad Católica de Valparaíso; Researcher at the Center for Research and Advanced Studies of Maule (CIEAM), Vice-Rectory for Research and Postgraduate Studies, Universidad Católica del Maule (Chile).

Academic Background:

  • PhD in Mathematics Didactics (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile)
  • Master’s in Mathematics (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile)
  • Mathematics Teacher (Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile)

Mariana Lázzaro-Salazar, Centro de Investigación de Estudios Avanzados (CIEAM) de la Vicerrectoría de Investigación y Postgrado de la Universidad Católica del Maule (UCM), Chile

Assistant Professor and researcher at the Center for Research and Advanced Studies (CIEAM), Vice-Rectory for Research and Postgraduate Studies, Universidad Católica del Maule (UCM), Chile. She is also an Associate Researcher for the Language in the Workplace Project at Victoria University of Wellington, New Zealand, and a member of the Language Issues Research Group at Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina.

Academic Background:

  • PhD in Linguistics (Victoria University of Wellington, New Zealand)
  • Master’s in Applied Linguistics (Victoria University of Wellington, New Zealand)
  • University Professor of English (Universidad Nacional de Mar del Plata, Argentina)
How to Cite
Vilches-Ponce, K., Panqueban, D., Huincahue-Arcos, J., & Lázzaro-Salazar, M. (2025). Sesgo de género en tareas STEM e interdisciplinares: el caso de los libros de texto de chilenos. Chilean Journal of Scientific Education, 26(2), 4–20. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2972

References

Aliaga, S. C., & Araos, X. T. (2020). Análisis de textos escolares de Ciencias Naturales para segundo ciclo de Educación Básica desde un enfoque de género. Nomadías, (29), 211-235. https://bit.ly/3R02Jut

Arabit, J., Prendes, M., & Serrano, J. (2020). La enseñanza de STEM en Educación Primaria desde una perspectiva de género. Revista Fuentes, 23(1), 64-79. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.12266

Araya, R. (2016). STEM y Modelamiento Matemático. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática,11(15), 291-317.

Araya-Hurtado, K. (2016). Prospección de identidades de género desde el marco curricular y textos escolares de Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Tesis para optar al grado de Magíster en Estudios de Género y Cultura, mención Ciencias Sociales. Universidad de Chile.

Aravena, M., Rodríguez, M., Sanhueza, S., Seckel, M., & Urrutia, A. (2019). Caracterización de las habilidades matemáticas/científicas/tecnológicas en establecimientos municipalizados mediante intervención de futuros(as) profesores(as) en el contexto de sus prácticas tempranas y profesionales. Santiago: Fondo de Investigación y Desarrollo en Educación.

Arqué, D. M., Luque, F. M., & Rasero, L. S. (2012). ¿Islamofobia o currículo nulo? La representación del Islam, las culturas musulmanas y los inmigrantes musulmanes en los libros de texto en Cataluña. Revista de Educación, 357, 185-186. https://doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-357-060

Artieda, T. L., Liva, Y., & Almiron, V. S. (2011). Textos escolares para la Educación Bilingüe Intercultural: omisiones estatales y empeños indígenas (Chaco, Argentina, 1987-2007). Boletín de Antropología y Educación, 2(3): 27-34.

Bar-Haim, E., Chauvel, L., Gornick, J.C. & Hartung, A. (2023). The Persistence of the Gender Earnings Gap: Cohort Trends and the Role of Education in Twelve Countries. Soc Indic Res, 165, 821–841. https://doi.org/10.1007/s11205-022-03029-x

Borromeo Ferri, R. (2019). Educación matemática interdisciplinaria en la escuela - ejemplos y experiencias. UCMaule, (57), 25-37. http://doi.org/10.29035/ucmaule.57.25

Bravo-Rivera, E., Bustos-Méndez, V., Campos-Castillo, S., & Díaz-Levicoy, D. (2022). Gender aspects in activities on statistics and probability in mathematics textbooks for 1st and 2nd year of Chilean secondary education. Areté, 8(16), 179-198. https://doi.org/10.55560/arete.2022.16.8.9

Canales, A., Cortez, M. I., Sáez, M., y Vera, A. (2022). Brechas de género en carreras STEM. En Centro de Políticas Públicas UC (Ed.), Propuestas para Chile. Concurso de Políticas Públicas 2021 (pp. 115-150). Pontificia Universidad Católica de Chile.

Castillo, S. S. (2009). La escuela y sus discursos. Los textos escolares como instrumentos de exclusión y segregación. Sociedad y Discurso, 15, 107-124.

Creswell, J. w. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. London: SAGE Publication Ltd.

Covacevich, C., y Quintela-Dávila, G. (2014). Desigualdad de género, el currículo oculto en textos escolares chilenos. Santiago de Chile: Banco Interamericano de Desarrollo.

Durrani, N., CohenMiller, A., Kataeva, Z., Bekzhanova, Z., Seitkhadyrova, A., & Badanova, A. (2022). ‘The fearful khan and the delightful beauties’: The construction of gender in secondary school textbooks in Kazakhstan. International Journal of Educational Development, 88, 102508. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2021.102508

Ferrada, C., Díaz-Levicoy, D., y Carrillo, F. (2021). Integración de las habilidades STEM en libros de texto. Revista Fuentes, 23(1), 91-107. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.v23.i1.8878

Gamboa, R. (2012). ¿Equidad de género en la enseñanza de las matemáticas? Revista Electrónica Educare, 16(1), 63-78. https://doi.org/10.15359/ree.16-1.6

García Perales, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 1-18. http://revistas.uclm.es/index.php/ensayos

Guichot-Reina, V., & Torre-Sierra A. M. (2023). The Representation of Gender Stereotypes in Spanish Mathematics Textbooks for Elementary Education. Sexuality & Culture, 27, 1481-1503. https://doi.org/10.1007/s12119-023-10075-1

Gorriz, M., y Santi, V. (2019). Maths Adds up. En B. Doig, J. Williams, D. Swanson, R. Borromeo Ferri, y P. Drake (Eds). Interdisciplinary Mathematics Education ICME-13 Monographs (pp. 185-208). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11066-6_12

Guerrero, E., Provoste, P., y Valdés, A. (2006). La desigualdad olvidada: género y educación en Chile. En P. Provoste (Ed). Equidad de género y reformas educativas (pp. 99-150). Hexagrama. https://bit.ly/3L0fxgC

Huincahue, J. (2022). Interdisciplina en educación matemática – características genuinas de la práctica interdisciplinar académica. Revista Chilena de Educación Matemática, 14(2), 59–68. https://doi.org/10.46219/rechiem.v14i2.104

Incikabi, L., & Ulusoy, F. (2019). Gender bias and stereotypes in Australian, Singaporean and Turkish mathematics textbooks. Turkish Journal of Education, 8(4), 298-317. https://doi.org/10.19128/turje.581802

Jimeno, M. (2002). Al otro lado de las fronteras de las matemáticas escolares. Problemas y dificultades en el aprendizaje matemático de los niños y niñas de tercer ciclo de Primaria. [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. https://bit.ly/3PhLEuM

Karama, M. J. (2020). Gender bias in school mathematics textbooks from grade 1 to 12 in Palestine. Journal of International Women's Studies, 21(1), 162-171. https://vc.bridgew.edu/jiws/vol21/iss1/13

Kastriti, E., Kalogiannakis, M., Psycharis, S., & Vavougios, D. (2022). The teaching of Natural Sciences in Kindergarden based on the principles of STEM and STEAM approach. Advances in Mobile Learning Educational Research, 2(1), 268-277. https://doi.org/10.25082/AMLER.2022.01.011

Kuckatz, U., & Rädiker, S. (2023). Qualitative content analysis: Methods, practice and software (2nd ed.). London: Sage Publications Ltd.

Lazzaro-Salazar, M. (2020). Finding their own voice in a women’s world: A case study of male nurses in New Zealand. En Jo McDowell (Ed.), De-gendering gendered occupations: ‘Women’s and men’s work’, or just ‘work’? Londres: Routledge.

Martínez, C. (2014). Estudio de una perspectiva de género en los libros de texto de matemáticas de educación primaria. Granada, España. Obtenido de http://hdl.handle.net/10481/36210

Minchala, C. (2017). Juventud-es, adultocentrismo y educación: Hacia un nuevo territorio socioeducativo. In Memorias del tercer Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas: Por una educación inclusiva: con todos y para el bien de todos (págs. 1404-1415). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2016). Bases Curriculares 7° y 2° medio. Santiago: Unidad de Currículum y Evaluación.

Mosquera, G., & González, M. (2015). Representaciones sociales de género en los textos escolares de las áreas de matemática y lenguaje, grado tercero de básica primaria (tesis de maestría). Universidad Libre de Colombia: Bogotá, Colombia

Neto, V. F., & da Silva, M. A. (2021). Gender as a Problem in Maths Textbooks: A Practical Handbook on How to be a Girl/Woman. Acta Scientiae, 23(8), 191-221. https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6373

Orfan, S. N. (2023). High school English textbooks promote gender inequality in Afghanistan. Pedagogy, Culture & Society, 31(3), 403-418. https://doi.org/10.1080/14681366.2021.1914148

Pallauta, J. D., Gea, M. M., & Arteaga, P. (2021). Caracterización de las tareas propuestas sobre tablas estadísticas en libros de texto chilenos de educación básica. Revista Paradigma, 42(Extra1), 32-60. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p32-60.id1017

Parise, M. M. (2021). Gender, sex, and heteronormativity in high school statistics textbooks. Mathematics Education Research Journal, 33(4), 757-785. https://doi.org/10.1007/s13394-021-00390-x

Perronnet, C. (2018). “Les sciences, c’est (pas) pour moi” : genre, culture scientifique et construction de représentations différenciées des sciences chez les enfants de milieux populaires. Transverse, 37-54. https://shs.hal.science/halshs-01740495

Rojo-Pajares, T., & Barros-Del Rio, M. (2019). El sesgo de género en las imágenes de los libros de texto de inglés de Educación Secundaria. CAUCE. Revista Internacional De Filología, Comunicación Y Sus Didácticas (41), 179-197. Obtenido de https://revistascientificas.us.es/index.php/CAUCE/article/view/6843

Rubel, L. H. (2016). Speaking up and speaking out about gender in mathematics. The Mathematics Teacher, 109(6), 434-439. https://doi.org/10.5951/mathteacher.109.6.0434

Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania. The technology teacher, 20-26. https://bit.ly/3sqEfjI

Shields, S. A. (2008). Gender: An intersectionality perspective. Sex Roles, 59, 301-311. https://doi.org/10.1007/s11199-008-9501-8

Siregar, N., Rosli, R., Maat, S., y Capraro, M. (2020). The Effect of Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) Program on Students’ Achievement in Mathematics: A Meta-Analysis. International Electronic Journal of Mathematic Education, 15(1). https://doi.org/10.29333/iejme/5885

Stillman, G., Ikeda, T., Schunkajlow, S., Araújo, J., Ärlebäck, J. (2023). Survey of interdisciplinary aspects of the teaching and learning of mathematical modelling in Mathematics Education. En Greefrath, G., Carreira, S, Stillman, G. (Eds.). Advancing and Consolidating Mathematical Modelling (pp. 21–41). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-27115-1_2

Tefera, A. A., Powers, J. M., & Fischman, G. E. (2018). Intersectionality in education: A conceptual aspiration and research imperative. Review of Research in Education, 42(1), vii-xvii. https://doi.org/10.3102/0091732X18768504

UNESCO. (2017). Respuesta del sector de educación a la violencia basada en la orientación sexual y la identidad/expresión de género. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

UNESCO. (2019). Descifrar el código: La educación de las niñas y mujeres en ciencias, tecnología y matemáticas (STEM). París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Vera-Gajardo, A. (2021). Belonging and Masculinities: Proposal of a Conceptual Framework to Study the Reasons behind the Gender Gap in Engineering. Sustainability, 13(20), 11157. https://doi.org/10.3390/su132011157

Verdugo-Castro, S., García-Holgado, A., & Sánchez-Gómez, M. C. (2022). The gender gap in higher STEM studies: A systematic literature review. Heliyon, 8(8),1-14. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e10300

Vilches, K. & Soto, D. (2023) Participación de mujeres en carreras STEM: una propuesta para el razonamiento estadístico. En J. Huincahue & D. Soto, Educación matemática interdisciplinar en el aula: situaciones, orientaciones y modelación (pp. 167-188). Talca: Ediciones UCM.

Weiland, T. (2019). The contextualized situations constructed for the use of statistics by school mathematics textbooks. Statistics Education Research Journal, 18(2), 18-38. https://doi.org/10.52041/serj.v18i2.138

Williams, J., Roth, W., Swanson, D., Doig, B., Groves, S., Omuvwie, M., Mousoulides, N. (2016). Interdisciplinary Mathematics Education: A State of the Art (ICME-13 topical surveys). The Netherlands: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42267-1

Wolfmeyer, M. (2023). A Critical Introduction to Mathematics Education: Human Diversity and Equitable Instruction. New York: Taylor & Francis.

Article Details

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.