Main Article Content

Published:
Apr 20, 2023
Keywords:
Professional Development, Autobiographies, University Teacher.

Abstract

The aim of this article is to reveal the conclusions of a piece, of research in wich professional autobiographies were used to fínd out the needs of teacher trainees in the Specail Education Department at the Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. The research was carried out in 2002 to 2003 and 14 female university teachers of the afore-mentioned Department participated in it. Likewise, the paper explains the reasons for selecting autobiographies as data collection tools to detect the needs for training, and at the same time, the main contributions are commented on made by autobiographies for professional development.

Ana María Figueroa Espinóla
How to Cite
Figueroa Espinóla, A. M. (2023). Las autobiografías y el desarrollo profesional del docente universitario. Relato de una experiencia. Revista Perspectivas Educacionales (REPED), (5), 67–73. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2521

References

Benedito, V. (2000). Formación Institucional del Profesorado universitario. Experiencias en la Universidad de Barcelona. Ponencia. Actas VI Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas.
Bolívar, A. (1998). La investigación biográfico-narrativa en educación. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Bolívar, A., Domingo, J., Fernández, M. (2001). La investigación Biográfico-narrativa en educación. Madrid: La Muralla.
Figueroa, A. M. (2003). Propuestas de desarrollo profesional de los docentes universitarios. Un estudio de casos. Tesis doctoral no publicada. Barcelona: Universidad de Barcelona.
Fullan, M. (1990). El desarrollo y la gestión del cambio. Innovación e Investigación Educativas, N°5, pp. 10-21.
Imbemón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Grao.
Imbemón, F. (1999). La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: Grao.
Imbernón, F. (1999). Responsabilidad social, profesional y formación inicial en la docencia universitaria. En revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado N° 34. 123 - 132.
Imbemón, F. (2000). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado. Dossier de la asignatura. La investigación como herramienta de formación del profesorado.
Programa de Doctorado 2000-2002. UB.
Imbemón, F. y Font, A. (2002). Análisis de necesidades de formación. Analizar y detectar necesidades para una coherente planificación. En Pineda, P. (coorá.).Gestión de la Formación en las organizaciones. Barcelona: Ariel.
López Barajas, E. (1996/ Las historias de vida y la investigación biográfica. Fundamentos y metodología. Madrid: Universidad Nacional a Distancia.
Marcelo, C. (1999). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: EUB. (2a ed.).
Marinas, J. M. y Santamarinas, C. (eds.) (1993). La historia oral: Métodos y experiencias. Madrid: Debate.
Miguel, Jesús de (1996/ Auto/biografias. Madrid: Centro de investigaciones sociológicas
Tsoí, L. (1996). La narrativa personal en la construcción comunal del sí mismo y los asuntos vitales. En Neimeyer, Greg J. (Comps). Evaluación constructivista. Barcelona: Paidós.

Article Details