Main Article Content

Published:
Jun 1, 2023
Keywords:
Practices, Teacher Initial Formation, Supervisión.

Abstract

At present the following project is being developed by the Program of Education and Teaching of Special Education - Learning Problems In the Special education Department of the Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación: The supervisión of the student-teaching practicum as an instrument to improve the initial teacher formation. The main objective of this project is to understand the different types of practices which the different supervisors implement during such period.


Due to its relevance, this project will let us know and reflect upon the diverse supervisión styles which are being implemented in our School and, at the same time, it will permit us to make proposals to better the supervising practices in those teachers who act as supervisors in the final practicum.
The following article is part of the theoretical Framework discussion of this project. Its aim is to show some central theoretical aspects which would allow discussing and reflecting upon our actual supervising practices so as to re-orient them to become an instrument to improve initial teacher formation.

Ana María Figueroa Espinóla
Solange Tenorio Eitel
How to Cite
Figueroa Espinóla, A. M., & Tenorio Eitel, S. (2023). Consideraciones teóricas respecto de la supervisión de prácticas finales en la Formación Inicial Docente. Educational Perspectives Magazine (REPED), (9), 53–62. Retrieved from https://revistas.umce.cl/index.php/perspectivas/article/view/2589

References

Angulo R, Félix (1999). La supervisión docente: dimensiones, tendencias y modelos, en Desarrollo profesional Docente, Política, Investigación y Práctica, A Pérez Gómez, J Barquín y J.F Angulo , Madrid: Ediciones Akal.
Blanco, N (1999). La supervisión docente: dimensiones, tendencias y modelos, en Angulo, J., Barquín , J. & Pérez, A. (Eds). Desarrollo profesional del docente: Política, investigación y práctica. Madrid: Morata.
Carr, W.; Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza: La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
Freire, P. (1979). Educación y acción cultural. Madrid. Zero/ZYX
Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Grao.
Imbernón, F. (1999). La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato. Barcelona: Grao.
Moral. C (1997), Fundamentos para una práctica reflexiva en la formación inicial del profesor. Granada: Grupo FORCE.
Pérez Gómez, A. (1999). El prácticum de enseñanza y la socialización profesional de los futuros docentes, en: Pérez Gómez, A, Barquín Ruiz, J. y Angulo Rasco, F. (Eds.). Desarrollo profesional del docente. Política, Investigación y Práctica. Madrid: AKAL Textos, pp. 636-660.
Pérez, A. Socialización profesional del futuro docente en la cultura de la institución escolar: el mito de las prácticas. (1997). Extraído el 25 de enero 2007 de http: //dialnet.unirioja.es /servelet// articulo?codigo=l 17950
Reynaga. S. (1996).Profesionales: Viejas propuestas, renovadas posibilidades. Rev sinéctica, Guadalajara. ¡TESO N8.Enero -Junio. Pags. 10-12.
Schón. D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de Información y el aprendizaje en las profesiones. Madrid: Paidós MEC.
Zeichner (1983). “Alternadve paradigms of teacher education”. Journal on Teacher Education, 34 (3), 3-9.

Article Details